شناسهٔ خبر: 39054 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ادبیات تالیفی کودک و نوجوان ضعف دارد/ غلبه نگرش تعلیمی و سرگرمی

حمزه زاده با بیان اینکه با همکاری سوره مهر و دفتر ادبیات کودک و نوجوان بالغ بر ۲۰۰ عنوان کتاب به چرخه تولید افتاد،گفت: ادبیات کودک و نوجوان فارغ از سوژه، اول تعلیمی و سپس سرگرمی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ محمدحمزه زاده، مدیر انتشارات سوره مهر و مدیر سازمان سینمایی سوره در حاشیه جشن کتاب کودک و نوجوان سوره مهر در پاسخ به این سوال که رویکرد سوره مهر به چاپ کتاب های کودک و نوجوان چگونه است به خبرنگار شبستان گفت: ما به طور کلی از ۴ سال پیش تصمیم گرفتیم در راستای سیاست توسعه مخاطبان انتشارات و تقاضاهایی که در این بخش از طرف مشتریانمان داشتیم به چاپ کتاب کودک و نوجوان توجه ویژه ای داشته باشیم.

حمزه زاده ادامه داد: مشتریان دایمی ما تقاضا داشتند که برای بچه هایشان هم کتاب تولید کنیم، بر این اساس ما تصمیم گرفتیم که بخش دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری را که از قبل فعال بود، فعال تر کنیم.

وی با اشاره به دعوت دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری از بهترین نویسندگان این حوزه تصریح کرد: بهترین های حوزه کودک و نوجوان گردهم آمدند و اقدام کردند و بالغ بر ۲۰۰ عنوان کتاب به چرخه تولید افتاد که ۵۰ عنوان آن در آستانه هفته کودک در این مراسم که جشن کتاب کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر است، رونمایی شد.

مدیر انتشارات سوره مهر خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف و کمبودی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تالیفی در کشور وجود دارد و بازاری که از آثار خارجی و ادبیات کشورهای دیگر در ایران اشباع شده است، وظیفه خود می دانیم که به توسعه و تعمیق محتوای تالیفی و داخلی کمک کنیم. این حرکت را با استمرار و با همت نویسندگان حوزه کودک و نوجوان ادامه می دهیم.

حمزه زاده در پاسخ به این سئوال که تعامل دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری با انتشارات سوره مهر چگونه است، به شبستان گفت: برنامه ریزی و تولید محتوا در دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری اتفاق می افتد. ما وظیفه چاپ و توزیع را بر عهده داریم. بهترین ها و عده ای از افراد معتبر در رشته ادبیات کودک و نوجوان را به عنوان نویسنده، داور و مسئول گردهم آمده اند و خدا رو شکر رابطه و تعامل خوبی بین دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری و انتشارات سوره مهر وجود دارد.

وی که سردبیری مجلات رشد کودک، نو آموز و دانش آموز را در کارنامه کاری خود دارد، اظهار داشت: در یک گزارش که از بازار و تقاضای مخاطبان و مشتریان داریم، تقریبا توانستیم به تولید خوب محتوا دست پیدا کنیم.

مدیر انتشارات سوره مهر در پاسخ به این سوال که آیا موضوعی برای چاپ کتاب در اولویت شما قرار دارد، بیان کرد: به طور طبیعی ما اول به دنبال آثار تالیفی هستیم. ادبیات کودک و نوجوان عمدتا جنبه تعلیمی دارد. فارغ از اینکه سوژه و موضوع چه باشد به دلیل مخاطبان و سن آنها، ادبیات کودک و نوجوان به طور طبیعی ادبیات تعلیمی است و بعد ادبیات حوزه سرگرمی. تلاش ما این است که همین دو مولفه اصلی را نگه داریم.

حمزه زاده با بیان اینکه روی موضوع سوژه خاصی تاکید نداریم، تصریح کرد: به دلیل سابقه نویسندگانی که با ما همکاری می کنند به طور طبیعی آثار ما مرتبط می شود با فرهنگ و اندیشه ایرانی اسلامی و حوزه دفاع مقدس.

نظر شما