شناسهٔ خبر: 39068 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شادی فرزانه: ˝داغ˝ نمایشی در نقد سنت مرده‌پرستی است

شادی فرزانه نویسنده و کارگردان نمایش ˝داغ˝ می‌گوید؛ ایده این اثر ضد جامعه مرد سالار و نقدی بر سنت مرده‌پرستی در ایران است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ خانه نمایش دا از ۱۵ مهرماه میزبان نمایش "داغ" اولین تجربه یک گروه دانشجویی به نویسندگی و کارگردانی شادی فرزانه است.

شادی فرزانه نویسنده و کارگردان نمایش "داغ" در رابطه با ایده اولیه این نمایش گفت: ایده اولیه داستان این نمایشنامه که در یک مراسم ختم می‌گذرد در ذهن من این گونه شکل گرفت که به طور معمول روحیات ما به گونه‌ای است که وقتی فردی با هر خصوصیت اخلاقی از میان می‌رود در مراسم ختم او تنها در ستایش خوبی‌های او سخن می‌گوییم بر همین اساس قصد داشتم در این اثر به نوعی با این موضوع بازی کنم به این ترتیب که نمایش "داغ" روایت‌گر مراسم عزای حاجی است که در آن زن حاجی با رفت و آمد میان حال و گذشته زندگی‌شان به مرور خاطرات و شخصیت همسرش می‌پردازد و با اینکه هیچ نکته مثبتی در شخصیت او وجود ندارد مدام در ستایش او سخن می‌گوید.

او که دانشجوی ادبیات نمایشی است در خصوص روند شکل‌گیری این نمایش، افزود: در کلاس‌های کارگاه نمایشنامه‌نویسی خانم نغمه ثمینی ما روی این نمایش کار کردیم و در یک برنامه کارناوال اعتراف در تماشاخانه دا آن را اجرا کردیم و در پی آن امکانی برای ما فراهم شد تا بتوانیم این نمایش را به صورت جداگانه در این تماشاخانه اجرا کنیم.

این کارگردان جوان تئاتر در رابطه با این نمایش متذکر شد: مطمئنا نمایش مونولوگ به گونه‌ای که یک نمایشنامه پر از دیالوگ می‌تواند جذابیت داشته باشد برای مخاطب جذابیت ندارد اما روش‌هایی وجود دارد که ما بخواهیم این جذابیت‌ها را در نمایش ایجاد کنیم، اما زمان کار ما هم به اندازه‌ای نیست که باعث خستگی مخاطب شود، ضمن اینکه ریتم کار ما به گونه‌ای است که مخاطب از دیدن این نمایش لذت خواهد برد.

فرزانه در خصوص شیوه اجرایی نمایش نیز خاطرنشان کرد: میزانسن‌ها، طراحی صحنه و نور و موسیقی این نمایش در عین رئال بودن بسیار مینیمال است.

کارگردان نمایش "داغ" در رابطه طراحی پوستر این اثر نمایشی نیز خاطرنشان کرد: این نوع از طراحی پوستر به مقدار زیادی ایده طراح آن است و من نمی‌توانم ادعا کنم که به طور کامل پشت طراحی این پوستر قرار دارم اما این پوستر به نوعی اسارتی را به تصویر می‌کشد که زنان جامعه ما به طور خودساخته در آن گرفتار شده‌اند.

او در توضیح بیشتری ادامه داد: من علاقه‌ای به ارائه مانیفست فمنیستی نداشتم اما ایده این اثر ضد جامعه مردسالار و نقدی بر سنت مرده‌پرستی در ایران است؛ همان طور که در خود اثر زن حاجی با مرگ همسرش سعی در مثبت جلوه دادن ضعف‌های شخصیتی او دارد. پیامی که در این نمایش داشتم تا حد زیادی به این موضوع برمی‌گردد که مردسالاری به گونه‌ای در ذهن زنان جامعه ما نهادینه شده است که آنها خود توجیه کننده این جریان هستند.

نمایش "داغ" به نویسندگی و کارگردانی شادی فرزانه با بازی دیبا خاتمی از ۱۵ تا ۳۰ مهرماه هر روز ساعت۱۸:۳۰در خانه نمایش دا روی صحنه می رود.

نظر شما