شناسهٔ خبر: 39083 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهنگی‌ترین خیابان تهران به نام پدر مدیریت رسانه ایران

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در آیین نامگذاری خیابان دکتر علی‌اکبر فرهنگی گفت: مدنیت و شهریت از آدم‌های شهر سرمنشأ می‌گیرد، وقتی دکتر فرهنگی‌ها نباشند شهرِ مهربان و نقطه وصل عواطف و احساساتی هم وجود ندارد.

 

مسجدجامعی: شهر وقتی مهربان است که دکتر فرهنگی‌ها باشند/ فرهنگی‌ترین خیابان تهران به نام پدر مدیریت رسانه ایران

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین نامگذاری خیابان دکتر علی‌اکبر فرهنگی چهره ماندگار مدیریت و پدر مدیریت رسانه ایران دوشنبه (۲۰ مهر ۱۳۹۴) در ضلع شرقی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در این مراسم با اشاره به ویژگی برجسته شخصیتی دکتر علی‌اکبر فرهنگی گفت: آنچه ایشان را از دیگران متفاوت می‌کند این است که روال معمول معلمی را که ما با آن آشنا هستیم ندارد و بیشتر نقش پدری را برای دانشجویانش ایفا می‌کند.
 
وی ادامه داد: اینکه دانشجویان ایشان تلاش می‌کنند تا برای این استاد برجسته مراسم بزرگداشت بگیرند و یا خیابانی را به نام او نامگذاری کنند نشان می‌دهد که این استاد توانسته در سرنوشت جمعی و فردی دانشجویانش تأثیرگذار باشد.
 
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بیتی از حافظ «شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار» افزود: شهر با در کنار یکدیگر قرار گرفتن افراد است که معنا پیدا می‌کند و در غیر این صورت شهری شکل نمی‌گیرد، بنابراین شهر کالبد و روحی دارد که آن منشأ شهریت و مدنیت آن است. این مدنیت و شهریت نیز از آدم‌های شهر سرمنشأ می‌گیرد. وقتی دکتر فرهنگی‌ها نباشند شهر مهربان و نقطه وصل عواطف و احساساتی هم وجود ندارد.
 
مسجدجامعی بیان کرد: امیدوارم همه بتوانیم از وجود دانش، تجربه و حس بزرگ‌منشی و پدری این استاد بزرگ در فضای علمی استفاده کنیم و این روحیه را در محافل علمی خودمان تقویت کنیم. خوشبختانه این خیابان هم در فرهنگی‌ترین منطقه شهر نامگذاری شده چرا که منطقه ۶ تهران محل قرارگیری دانشگاه تهران و بسیاری از تاسیسات فرهنگی، هنری و آموزشی و ساکنان بسیار فرهیخته‌ای دارد.
 
خود را برای این نامگذاری کوچک می‌بینم
علی‌اکبر فرهنگی نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم اظهار کرد: از دانشجویان عزیزم که این زحمت را متقبل شدند و مرا غافلگیر کردند تشکر می‌کنم اما خودم را لایق چنین کاری نمی‌بینم چون در جایی که جای‌جای کوچه‌های این شهر با خون دادن شهدای بسیاری که برای این سرزمین جانفشانی کرده‌اند مزین شده خودم را کوچکتر و حقیرتر از آن می‌بینم که کوچه‌ای به نام من نامگذاری شود.
 
وی ادامه داد: شاید ۳۰ سال پیش که تازه از آمریکا برگشته بودم و کار دانشگاهی را شروع کردم تصور چنین امری برایم غیرممکن بود اما امروز به من نشان داد که دانشجویانم مرا پذیرفته‌اند.
 
وی افزود: دانشجویانم کار بزرگی در حق من کردند. روزی که در ۴۰ سالگی از آمریکا برگشتم همه مرا مواخذه کردند که کار اشتباهی کردی، اما امروز فکر می‌کنم اشتباه نکردم و اگر به گذشته برگردم دوباره چنین تصمیمی را اتخاذ می‌کنم.
 
این مولف حوزه ارتباطات و رسانه با بیان اینکه مدیون مردم هستیم، گفت: ما با مالیاتی که این مردم پرداختند در دانشگاه‌ها و مدارس بالنده شدیم و به همین دلیل هر فرد در حد توان خود باید بکوشد تا بتواند برای این کشور انجام وظیفه کند.
 
فرهنگی تاکید کرد: من از دوستان دانشجو می‌خواهم که تلاش خودشان را بیشتر کنند چرا که جایگاه ما در آمارهای بین‌المللی باید بالاتر از این باشد و باید تلاش بیشتری برای کسب مراتب بالاتر کنیم.
 
فرهنگی فردی دوست‌داشتنی و فرهیخته است
عادل فردوسی‌پور یکی از شاگردان علی‌اکبر فرهنگی نیز خود را به دقایق پایانی این مراسم رساند و طی سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از بزرگداشت مفاخر و شخصیت‌های علمی در زمان حیات وی گفت: من افتخار شاگردی دکتر فرهنگی را داشتم و ایشان را فردی دوست‌داشتنی و فرهیخته دیدم. دکتر فرهنگی در عین اینکه فرد بسیار خوش مشربی هستند اما سخت‌گیری‌های یک استاد را هم دارند و امیدوارم سال‌های سال از برکات حضور ایشان استفاده کنیم.
 
حبیب‌الله غفوری، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۶ تهران نیز در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی گفت: امروز در فضای جامعه اسلامی شاهد نامگذاری خیابانی به نام استاد علی‌اکبر فرهنگی هستیم که برای همه ما مایه مباهات است که کوچه و برزنی به نام این شخص و به پاس زحمات و تلاش‌های بسیار ایشان در حوزه ارتباطات و رسانه نامگذاری شده است.
 
در پایان این مراسم از تابلوی خیابان دکتر علی‌اکبر فرهنگی رونمایی شد. علی‌اکبر فرهنگی در سال ۱۳۲۱ در شهر طالقان دیده به جهان گشود. وی از آغاز جوانی به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگونی وارد شد و از دانش و ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات را مطالعه و تحصیل کرد و در دو زمینه متفاوت، دو دکترا و یک فوق‌دکترا گرفت. وی دوران ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. از برخی معلمانش می‌توان به افراد سرشناسی چون مرحوم جلال آل احمد و جناب آقای دکتر خسرو فرشیدوند، استاد دانشکده ادبیات اشاره کرد. فرهنگی در زمینه ارتباطات کتاب‌های «ارتباطات انسانی» و «ارتباطات غیرکلامی» را برای اولین‌بار در زبان فارسی پدید آورد که سال‌هاست متن درسی دانشگاه‌های مختلف ایران است.

آثار به جای مانده از علی‌اکبر فرهنگی در زمینه‌های ارتباطات و مدیریت شامل ده‌ها جلد کتاب و مقاله‌ است. تکنولوژی و تکامل فرهنگی انتشارات اسفار، اصول مدیریت (۲ جلد)، ارتباطات انسانی، جلد اول مبانی، مدیریت بازار (مدیریت بازاریابی)، ارتباطات غیر کلامی: هنر استفاده از حرکات و آواها، تنش در محیط کار: شناخت استرس‌های شغلی و شیوه‌های عملی مقابله با آنها، تعدیل اقتصادی و نیازهای مدیریتی و... از جمله عناوین آثاری است که در کارنامه کاری وی به ثبت رسیده است.

نظر شما