شناسهٔ خبر: 39095 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین یاوری: درسگفتارهای زیبایی‌شناسی مجید مهرگان منتشر شود

یاوری، پژوهشگر هنرهای سنتی در مراسم بزرگداشت مجید مهرگان گفت که مهرگان درسگفتارهای زیادی در موضوعاتی چون زیبایی‌شناسی و ادبیات غنایی ایران دارد که باید منتشر شوند. همچنین محمدعلی رجبی نیز با اشاره به مبارزه مهرگان با تهاجم فرهنگی گفت که عجیب است امروز ما را برای پژوهش در زمینه میراث فرهنگ و هنر ایرانی به کتابخانه راه نمی‌دهند.

حسین یاوری

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم بزرگداشت مجید مهرگان، هنرمند پیشکسوت نگارگری عصر دیروز، دوشنبه ۲۰ مهر با حضور و سخنرانی حسین یاوری، کاوه تیموری، محمدعلی رجبی، علی معلم دامغانی و حبیب‌الله صادقی در تالار ایران زمین فرهنگستان هنر برگزار شد.

مجید مهرگان و تصویرگری قصص قرآنی

حسین یاوری، محقق و پژوهشگر هنرهای سنتی ایران در این مراسم گفت: همه آثار استاد مجید مهرگان از متون کهن ایرانی اخذ شده است. در این میان یکی از کارهای ارزشمند ایشان به تصویر کشیدن قصص قرآنی است که از آن میان می‌توانم به اثر درخشان «ابراهیم در آتش» اشاره کنم. آثار مهرگان در این حوزه بهترین الگو برای کسانی است که قصد رواج آموزه‌های قرآن کریم را دارند.

وی افزود: رابطه نگارگری با ادبیات کهن ایران یک رابطه دوسویه تنگاتنگ است. مهرگان در زمینه تاریخ، ادبیات و اساطیر ایران، تاریخ قرآن و قصص قرآنی، یک دانشمند بی‌نظیر است و می‌توان از دانش تئوریک ایشان در این موضوع‌ها نیز بهره بسیار برد.

نویسنده کتاب «نساجی سنتی ایران» ادامه داد: مهرگان درسگفتارهای بسیاری نیز در زمینه‌های زیبایی‌شناسی اسلامی، ادبیات کهن و... دارد که باید منتشر شوند. چاپ درسگفتارهای زیبایی ‌شناسی لودویگ ویتگنشتاین یک کار لازم و ضروری است، اما باید در کنار این کتاب‌ها، درسگفتارهای زیبایی شناسی بزرگانی چون مجید مهرگان هم منتشر شود و در اختیار دانشجویان و محققان قرار بگیرد.

باید زندگینامه مجید مهرگان منتشر شود
کاوه تیموری، مدرس و محقق خوشنویسی، در این مراسم گفت: امروزه با حضور استادانی چون مجید مهرگان در یکی از درخشان‌ترین دوران هنر نگارگری به سر می‌بریم. این هنرمند فرهیخته هم در حوزه نظری و پژوهشی و هم در حوزه کار عملی توانمندی‌های بسیاری دارد و این ویژگی استاد باید سرمشقی برای دانشجویان هنر باشد.

وی افزود: مقاله مهم مجید مهرگان با عنوان «باستان‌گرایی در آثار کمال‌الدین بهزاد» به شدت دانش تئوریک ایشان در زمینه شناخت ادبیات، فرهنگ و تمدن اسلامی را به مخاطبان می‌شناساند.

تیموری همچنین با اشاره به لزوم انتشار زندگینامه مجید مهرگان در قالب کتاب، گفت: یکی از کارهای مهم استاد مهرگان تربیت شاگردان بسیاری بود که امروزه هرکدام در حوزه‌های مختلف هنر نگارگری صاحب سبک و نظر هستند. اکنون وظیفه این شاگردان است که با نگارش کتاب‌هایی در زمینه زندگینامه و شرح و بررسی آثار استاد مجید مهرگان و همچنین مصاحبه با ایشان، زندگی هنری و تفکر و اندیشه این مرد بزرگ را به آیندگان منتقل کنند.

نویسنده کتاب «راز خط در آثار استاد غلامحسین امیرخانی» اضافه کرد: استاد مهرگان در زمینه کار گروهی هم چهره شاخصی است. در همایش یک‌روزه «نگارش و نگارگری قرآن کریم» که در سال ۱۳۷۹ برگزار شد، استاد مهرگان هماهنگی و همکاری جذابی بین مذهّبان و نگارگران با خوشنویسان به‌وجود آورده بود.

مجید مهرگان و تاکید بر مطالعه بسیار ادبیات غنایی ایران
محمدعلی رجبی، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد نیز در مراسم بزرگداشت مجید مهرگان، گفت: هنرمندان بزرگ و ماندگاری چون کمال‌الدین بهزاد و سلطان محمد نقاش در دوران‌هایی رشد و نمو پیدا کردند که کتابخانه‌های مرکزی و هنرستان‌های بزرگ وجود داشت و در این مکان‌ها هنرمندان با شاعران و حکما به همفکری می‌پرداختند.

وی افزود: استاد محمدمهدی هراتی سندی را در اختیار دارند که نشان می‌دهد، شاه طهماسب صفوی، تنها در مقابل یک تابلوی نگارگری سلطان محمدنقاش، چیزهای بسیاری به وی عطا کرد و همچنین شاه اسماعیل صفوی نیز در دورانی دستور داد که حرف و دستور کمال‌الدین بهزاد، حرف و دستور شاه است. با این اوصاف اما امروزه در دوران فترت ۴۰۰ ساله به سر می‌برده و نه مباحث نظری و نه آداب و حکمت کار عملی را می‌شناسیم.

رجبی ادامه داد: در این دوران فترت استاد و مدرس هنرهای سنتی ایرانی، باید در حد یک تاریخ کار کرده تا فقط مبانی را به شاگردش بیاموزد. حضور استادانی چون مجید مهرگان در این دوره یک غنیمت و یک اتفاق خاص است. من افتخار شاگردی این هنرمند بزرگ را در دوران هنرستان داشتم. ایشان ما را مدام به مطالعه ادبیات غنایی ایران دعوت می‌کرد و می‌گفت ما هرچه داریم از این ادبیات است و نباید هنر نگارگری را از بستر فرهنگی‌اش جدا کرد.

این عضو پیوسته فرهنگستان هنر همچنین با اشاره به تاکید مهرگان بر مباحث نظری گفت: تهاجم فرهنگی مساله‌ای بود که استاد مهرگان به شدت روی آن تاکید داشت و مدام به شاگردانش اعلام می‌کرد که برای اینکه در جریان تهاجم فرهنگی خودمان را بشناسیم، باید شناخت کاملی نیز از طرف مقابل به دست آوریم. متاسفانه نمی‌دانم چرا امروزه این‌قدر غربزدگی شدت پیدا کرده است؟ عجیب است که ما را حتی برای تحقیق و پژوهش روی متون گذشته خودمان، به کتابخانه‌ها راه نمی‌دهند.

مهرگان یکی از خادمان قرآن است
حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش و عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد نیز با اشاره به تلاش‌های مجید مهرگان در زمینه رواج فرهنگ قرآنی در کشور گفت: استاد مهرگان یکی از خادمان قرآن و فرهنگ قرآنی در کشور است. ایشان کسی است که با آثار خود اندیشه‌های ایران باستان و همچنین برخی متون کهن را زنده کرد.

وی ادامه داد: آثار استاد مهرگان حتی باعث نجات بسیاری از اندیشه‌های ایرانی از خطر تحریف بود. با توجه به زندگی هنری استاد مهرگان باید گفت که هنوز هم عرصه‌های بزرگی از نگارگری ایرانی نیازمند پژوهش و بررسی است و پژوهشگران وظیفه خطیری در این زمینه دارند.

در انتهای این مراسم با حضور هنرمندانی چون محمدمهدی هراتی و محمد باقر آقامیری با اهدا لوح و هدایایی از سوی فرهنگستان هنر از یک عمر فعالیت هنری مجید مهرگان تقدیر شد. همچنین به مناسبت این مراسم کتابچه‌ای نیز با محتوای زندگینامه و گزیده آثار مجید مهرگان در میان حاضران توزیع شد.

نظر شما