شناسهٔ خبر: 39101 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرهادی:ظرفیت های خوبی برای همکاری علمی بین ایران و ژاپن وجود دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قابلیت و ظرفیت های خوبی برای همکاری علمی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ژاپن وجود دارد و باید برای استفاده بهینه از این وضعیت ها برنامه ریزی داشته باشیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی در مورد سفر اخیر خود به کشور ژاپن گفت: اجلاسی که من در کشور ژاپن در آن شرکت کردم، از سال ۲۰۰۴ توسط وزیر سابق صنعت ژاپن بنیانگذاری شده و تقریباً نقشی مانند اجلاس داووس در حوزه علم و فناوری را دارد.
وی افزود: در اجلاس امسال که در کیوتو ژاپن برگزار شد، نقش علم و فناوری در زندگی مردم جهان مورد بررسی قرار گرفت و محور مباحث اجلاس امسال محیط زیست و تغییرات زیست محیطی، فناوری های نوین مانند نانو، زیست فناوری و غیره بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این اجلاس که در سطح روسای دولت ها و وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو برگزار می شود، ملاقات های مفیدی با وزرای علوم کشورهای مختلف داشتیم و برای اولین بار در این حاشیه اجلاس تفاهم نامه همکاری های علمی و فناوری بین کشورمان و کشور ژاپن منعقد شد.
رییس شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی افزود: از تعداد ۲۵۰ دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در ژاپن ۱۰ دانشجو بورسیه کشورمان و بقیه یا با هزینه شخصی مشغول به تحصیل هستند یا بورسیه دولت ژاپن هستند.
عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: پارک علم و فناوری کیوتو با مساحت ۵۰ هکتار و با دارا بودن ۴۷ انستیوی علمی دارای سابقه ۵۰ ساله فعالیت است، که این پارک مورد بازدید هیئت ایرانی قرار گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کشور ژاپن تا سال ۲۰۲۰ قصد دارد تا تعداد ۱۶۰ هزار دانشجوی خارجی فعلی شاغل به تحصیل در این کشور را به ۳۵۰ هزار دانشجو برساند و همچنین قصد دارد تا ۱۸۰ هزار دانشجوی ژاپنی را برای تحصیل به خارج بفرستد.
وی با تاکید بر وجود ظرفیت های مناسب همکاری علمی بین دو کشور، ادامه داد: انجام طرح های تحقیقاتی مشترک و حضور بیشتر در مجامع علمی بین المللی از اهداف جمهوری اسلامی ایران از حضور در کنفرانس هایی از این دست است.
بعد از ارائه گزارش وزیر علوم اعضای شورا بر لزوم توجه بیشتر به مراودات بین المللی علمی و فناوری تأکید کردند.
در ادامه جلسه موضوع ' نحوه تخصیص منابع و اعتبارات لازم برای اجرای سند دانشگاه اسلامی' در دستور کار قرار گرفت، و گزارش تهیه شده در دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها پیرامون این موضوع ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به لزوم طرح ریزی یک سامانه ضابطه مند به منظور طبقه بندی اقدامات سند دانشگاه اسلامی مواردی مانند نحوه و سازوکار بررسی عملکرد دانشگاه ها در اجرای اقدامات سند دانشگاه اسلامی و چگونگی استفاده از ظرفیت های پیرامونی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: در نظر گرفتن یک روش واحد به منظور اولویت بندی اقدامات، نظارت مستمر کمیته های ذیل شورای اسلامی شدن بر انجام این اقدامات، آگاه سازی روسای دانشگاه ها از وظائف و تکالیف آنها نسبت به سند دانشگاه اسلامی، خودداری از ایجاد ساختارهای جدید به منظور جلوگیری از گسترش دستگاه ها و افزایش بهره وری.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه اعضا همچنین مقرر کردند ۴۰ اقدامی که به عنوان اقدامات محرک و پیشران از بین اقدامات سند دانشگاه اسلامی انتخاب شده، در اولویت تخصیص اعتبارات قرار گیرد.

نظر شما