شناسهٔ خبر: 39120 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسنده جاماییکایی برنده جایزه بوکر شد

مارلون جیمز برای نوشتن رمانی با الهام از تلاش برای قتل رساندن باب مارلی در دهه ۱۹۷۰ جایزه من بوکر ۲۰۱۵ را از آن خود کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ داوران جایزه ادبی من بوکر بامداد چهارشنبه به وقت ایران در گیلدهال لندن برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی را معرفی کردند.


به گزارش بی‌بی‌سی، مارلون جیمز نویسنده جاماییکایی برای کتاب "تاریخ کوتاه هفت قتل" (A Brief History of Seven Killings) این جایزه را دریافت کرد.

داستان کتاب ۶۸۰ صفحه‌ای او در سه دهه روی می‌دهد و جیمز در آن از داستان واقعی تلاش برای به قتل رساندن باب مارلی خواننده، ترانه‌سرا، موزیسین و گیتاریست جاماییکایی و ستاره رگی، برای کندوکاو در دنیای پرتلاطم باندهای تبهکار و سیاست در جاماییکا استفاده می‌کند.

در سوم دسامبر ۱۹۷۶، تنها چند هفته پیش از برگزاری انتخابات عمومی در جاماییکا و دو روز قبل از آنکه باب مارلی کنسرت "لبخند بزن جاماییکا" را برای کاستن از تنش‌های سیاسی برگزار کند، هفت مرد از وست کینگستن با مسلسل به خانه او او حمله کردند. مارلی از این حادثه جان سالم به در برد و کنسرت خود را برگزار کرد، اما روز بعد کشور را ترک کرد و برای دو سال برنگشت.

کتاب "تاریخ کوتاه هفت قتل" بیش از ۷۵ شخصیت دارد و در قالب یک بیوگرافی خیالی توسط اشباح، شاهدان، قاتلان، اعضای پارلمان، قاچاقچی‌های مواد مخدر، افراد سابقه‌دار، ملکه‌های زیبایی، مأموران اف‌بی‌آی و سی‌آی‌ای، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران روایت می‌شود.

مایکل وود رئیس داوران من بوکر از "تاریخ کوتاه هفت قتل" به عنوان "هیجان‌انگیزترین" کتاب فهرست کوتاه نامزدهای من بوکر یاد کرد و آن را "پر از شگفتی"، "پر از خشونت" و "پر از ناسزا" نامید.

وود گفت داوران در کمتر از دو ساعت به اتفاق آرا "تاریخ کوتاه هفت قتل" را به عنوان برنده انتخاب کردند.

وود "صداهای بسیار" کتاب جیمز را تحسین کرد و گفت: یکی از لذت‌های خواندن کتاب این است که شما ورق می‌زنید، اما مطمئن نیستید راوی بعدی چه کسی است.

جیمز ۴۴ ساله اولین نویسنده متولد جاماییکا بود که به فهرست کوتاه نامزدهای جایزه من بوکر راه پیدا کرد. "تاریخ کوتاه هفت قتل" سومین رمان اوست. جیمز در حال حاضر در مینه‌پلیس در آمریکا زندگی می‌کند.

تام مکارتی و سانجیو ساهوتا نویسنده‌های بریتانیایی، چیگوزی اوبیوما نویسنده نیجریه‌ای و آن تایلر و هانایا یاناگیهارا نویسنده‌های آمریکایی، دیگر نامزدهای این دوره من بوکر بودند.

جایزه من بوکر مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیاست و به بهترین رمان‌های تازه‌ای که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند، اعطاء می‌شود.

امسال برای دومین بار تمام رمان‌های انگلیسی‌زبان که در بریتانیا منتشر شده‌اند، صرف نظر از ملیت نویسنده، توانستند در این رقابت حضور داشته باشند.

پیش از این, تنها نویسندگانی از بریتانیا، کشورهای مشترک‌المنافع، ایرلند و زیمباوه برای دریافت جایزه من بوکر واجد شرایط بودند.

داوران این جایزه ادبی هر سال عوض می‌شوند و شامل منتقدان ادبی، استادان دانشگاه و نویسندگان هستند.

سال گذشته ریچارد فلاناگان رمان‌نویس استرالیایی برای کتاب "جاده باریک در عمق شمال" برنده جایزه من بوکر شد.

نظر شما