شناسهٔ خبر: 39151 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدرنیست‌های دیده‌نشده در گالری آریا

گالری آریا این روزها میزبان نمونه‌های شاخصی از آثار بزرگان مدرنیست ایرانی است که تا به حال هرگز دیده نشده‌اند. این آثار از مجموعه‌داران معتبر ایرانی مقیم آمریکا، فرانسه، انگلیس و... گردآوری شده که اکنون برای تماشا و فروش در تهران و گالری آریا سینه‌آویز دیوارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ در این نمایشگاه ۳۴ اثر هنرمندان بزرگی مانند سهراب سپهری، آیدین آغداشلو، سیدمحمد احصایی، پروانه اعتمادی، هوشنگ پزشک‎نیا، قاسم حاجی‌زاده، شهلا حبیبی، رضا درخشانی، ابوالقاسم سعیدی، علی‌اکبر صادقی، بهجت صدر، مسعود عربشاهی، ناصر عصار، منیر فرمانفرمایان، منصور قندریز، مارکو گریگوریان، رضا مافی، اردشیر محصص، بهمن محصص، سیراک ملکنیان، غلامحسین نامی، گارنیک هاکوپیان و منوچهر یکتایی به تماشا گذاشته شده است.

آثار این نمایشگاه هریک به ‌نوعی درخور توجه، بررسی و دقت نظر است، اما شاید یکی از خاص‎ترین آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‏‌مندان قرار گرفته ‎است تابلویی دورو از منصور قندریز است که بر هر روی آن یک اثر مستقل از این هنرمند پیشرو در دهه ٤٠ نقش‌ بسته است که به انتخاب صاحب اثر می‌توان هر یک از آنها را به چارچوب قاب کشید و سینه‌آویز دیوار کرد؛ در یک روی این تابلو سه اسب و در سوی دیگر تصویری از چند فیگور ثبت شده که امکان ارائه هریک در هر زمانی میسر است؛ به علاوه در این نمایشگاه اثری از سهراب سپهری نیز وجود دارد که تاکنون دیده نشده است و برای علاقه‎مندان به این هنرمند می‌تواند جالب توجه باشد.
آریا اقبال، مدیر گالری آریا درباره این نمایشگاه گفت: آنچه اکنون در گالری آریا در حال برگزاری است نمایشگاهی کم‌نظیر است که شاخص‌ترین آثار هنرمندان مدرنیست ایرانی را دربر می‌گیرد؛ بیش از ۹۰‌ درصد این آثار تاکنون دیده نشده است و همین موضوع این نمایشگاه را ویژه می‌کند. شخصا علاقه دارم کارهای خوب هنرمندان ایرانی دوباره به ایران بازگردند و امکان دیده‌شدن آنها در اینجا وجود داشته باشد. به‌ علاوه خوب است مجموعه‎دارانِ علاقه‎مند داخلی بتوانند این آثار را خریداری کنند و در مجموعه‌های خود داشته باشند.
مدیر گالری آریا با اشاره به اینکه در چنین پروژه‎ای مجموعه‌‏داران ایرانی خارج از کشور نیز امکان فروش آثار خود را در داخل کشور خواهند داشت، درباره نحوه انتخاب این آثار اظهار کرد: برای من دوره زمانی که آثار در آن خلق شده‌‎اند اهمیت بسیاری داشت و البته به این موضوع نیز توجه داشتم که این هنرمندان از بنیان‌گذاران مدرنیسم در ایران باشند. او درباره اصالت این آثار و ارائه تأییدیه به خریداران نیز اظهار کرد: گالری آریا همیشه برای همه کارهایی که فروخته است، شناسنامه صادر می‌کند. من شخصا مسئول همه آثاری هستم که در اینجا به فروش می‎رسد و تا همیشه نیز مسئول هر اتفاقی که در این گالری رخ می‎دهد، خواهم بود. آثاری که در این نمایشگاه ارائه شد‌ه‎اند همگی از مجموعه‎داران بسیار معتبر دریافت شده‎اند و همه آنها نیز شناسنامه دارند. مدیر گالری آریا با اشاره به اینکه صحت و سلامت این آثار تأیید شده است، افزود: اهمیت وجود اتحادیه گالری‌داران در چنین شرایطی است که خود را نشان می‌دهد. این اتحادیه می‎تواند بخش کارشناسی داشته باشد و در این بخش آثار هنری بررسی شود. این موضوع بسیار مهم است و یکی از دلایلی که گروه هفت نگاه ایجاد اتحادیه را با جدیت دنبال می‎کند، همین موضوع است. این نمایشگاه تا ۲۰ مهر در گالری آریا به نشانی خیابان ولی‌عصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوچه زرین، شماره ۱۰ ادامه داشت.

نظر شما