شناسهٔ خبر: 39157 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

كتاب«حيات علمی و فرهنگی شيعيان اماميه» منتشر شد

ابن خلدون می گويد كه از امور غريب يكي اين است كه حاملان علم در اسلام غالباً‌ از عجم بودند؛ خواه در علوم شرع و خواه در علوم عقلي و اگر كسانی از آنها يافت شوند كه از حيث نژاد عربند، از لحاظ زبان، مهد تربيت، مشايخ و استادان عجمی هستند.

فرهنگ امروز: سابقه تفكر عقلاني در اسلام و ميان مسلمانان را تا صدر اسلام مي توان از متون و منابع مقدس اسلام همچون قرآن و نهج البلاغه پي گرفت و اساساً اين متون مقدس بيشترين نقش را در تشكيل يك مكتب فكري و خاص در ميان مسلمانان داشته اند. پس از غلبه عنصر ايراني و بر انداختن حكومت اموي و تشكيل دولت عباسي، نفوذ ملل غير عرب در دستگاه خلفا شروع و توجه به علوم نيز آغاز شد. ابن خلدون مي گويد كه از امور غريب يكي اين است كه حاملان علم در اسلام غالباً‌ از عجم بودند؛ خواه در علوم شرع و خواه در علوم عقلي و اگر كساني ازآنها يافت شوند كه از حيث نژاد عربند، از لحاظ زبان، مهد تربيت، مشايخ و استادان عجمي هستند.

مقدمه فوق بخشي از كتاب «حيات علمي و فرهنگي شيعيان اماميه» است كه در بهار 94 از سوي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همكاري دانشگاه اصفهان چاپ و منتشر شده است. اين كتاب كه به قلم محمدطاهر يعقوبي عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور نگاشته شده است؛ به تبيين حيات علمي و فرهنگي شيعيان اماميه در مقطعي از تاريخ اسلام مي پردازد كه فرهنگ و تمدن اسلامي دوران طلايي و پيشرفت (قرن سوم و چهارم) را پشت سر گذاشته بود. اين نقش فرهنگي، با توجه به پراكندگي جغرافيايي شيعيان در مناطق جغرافيايي ايران، عراق و شام تمركز دارد. بررسي جايگاه شيعيان در تأسيس مراكز علمي و فرهنگي همانند مدارس، كتابخانه ها دارالعلم ها و كاركرد و تأثير اين مراكز در حوزه فرهنگ اسلامي، بررسي و تحليل عملكرد شيعيان در توسعه و نوآوري علوم اسلامي با محوريت فقه، تفسير، تاريخ نگاري و ادبيات؛ نقش شيعيان در مهندسي و تحول علوم عقلي همانند فلسفه، كلام و علوم رياضي؛ راهبردهاي فكري فرهنگي با تأكيد بر رويكرد عقل گرايانه و اعتدالي و انديشه سياسي، محورهاي اصلي اين كتاب را تشكيل مي دهد. 
كتاب مزبور به قيمت 13200 تومان بوده و علاقه مندان جهت خريد آن مي توانند به تارنماي ketab.ir/rihu مراجعه و يا با شماره تلفن همراه 09123530340 تماس حاصل فرمايند.

نظر شما