شناسهٔ خبر: 39168 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مجموعه پنج جلدی فکر، کودک، فلسفه با عنوان حکمت به قلم حجت الاسلام حیدری ابهری منتشر شد.

مجموعه پنج جلدی فکر، کودک، فلسفه با عنوان حکمت به قلم حجت الاسلام حیدری ابهری منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ مجموعه پنج جلدی «فکر، کودک، فلسفه»، به قلم حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری با بررسی ۵۵ موضوع مختلف در خصوص کودکان، از سوی انتشارات جمال به چاپ رسید.

بنا بر این گزارش، در هر بخش از این مجموعه، مفهوم کلی مورد بررسی در شش مرحله برای کودک آموزش داده شده است که زبان آن‌ها مخاطب‌محور نیست تا به صورت معلمی برای کودک گفته شود، بلکه با همراهی با کودک، او را در ادامه راه پرسش‌ گری همراهی می‌کند و اجازه می ‌دهد تا کودک خود به ارتباط‌های بین اشیاء و اتفاقات دست پیدا کند. در این راستا نویسنده برای راهنمایی خانواده‌ها متنی را قرار داده است تا همراهی کودک و والدین کامل باشد.

نویسنده این اثر بیان می کند: «یک جریان خوبی ایجاد شده که مجموعه‌هایی برای رشد فکری بچه‌ها تولید می‌شود تا تفکر بچه‌ها پرورش پیدا کند اما بسیاری از آن مجموعه‌ها نیاز به آن دارد که مربیان و اولیاء آموزش ببینند و این بسیار پُرهزینه است که البته این هزینه منظور وقت و زمان است. مدتی بود در ذهنم بود مجموعه‌ای باشد که همزمان که برای کودکان خوانده شود پدر و مادرها هم آموزش ببینند و مشروط به گذراندن یک دوره مجزا نباشد. این یک نکته بود که موجب نگارش این مجموعه شد البته نکته دیگری که موجب شد این بود که این مجموعه‌ها هرکدام یک بخش را مورد توجه قرار داده‌اند و سعی کردم در این مجموعه به تمام موضوعات نگاه کنم. فکر، کودک، فلسفه» از جلد اول به جلد پنج موضوعات سخت و رتبه‌بندی می‌شود. مخاطب اصلی این کتاب‌ها کودکان هستند، ولی خانواده‌ها نیز با خواندن آن برای کودکان خود درگیر مباحث کتاب خواهند شد.»

در بخشی از این مجموعه عنوان شده است: "جدی گرفتن کودکان، یعنی گوش‌سپردن به تمامی حرف‌ها و سؤال‌های آن‌ها و این‌که بگذاریم کودکان آن‌چه می‌خواهند به ما بگویند. گاهی ما با کودکان طوری صحبت می‌کنیم که موجب خفه‌کردن پرسش گری آن‌ها می‌شود. ما با این کار مانع از شنیدن همه‌ حرف‌های آن‌ها می‌شویم. باید توجه کرد که هدایت به سمت فکرورزی و خلاقیت مکمل پرسش‌گری در پرورش ذهن پویا و فلسفی در کودکان است. البته باید توجه کرد که فلسفه برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است. برنامه‌ فلسفه برای کودک، تعلیم و تربیت و اخلاق نیست و آن را نمی‌توان تفکر دانست بلکه برنامه‌ «فلسفه برای کودکان» هدایت به سوی فکرورزی به‌صورت دقیق و روشن است». در این حوزه اغلب کارها ترجمه است و تنها کاری که برای بومی‌سازی آنها می‌شود تغییر نام شخصیت کتاب‌ها است در حالی که باید در انتشار کتب این زمینه به مخاطب نیز توجه شود و متناسب با نیاز او کتاب تولید شود.

شیوه‌های آموزش فلسفه برای کودکان با آموزش‌های معمول متفاوت است. مربی آموزش فلسفه برای کودک باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد؛ از جمله صبر و حوصله‌ فراوان، مهربانی و تعهد، علاقه‌مندی به کودکان، رفتار جذاب و دلنشین، فکر باز، روشن و بدون تعصب. این مربیان باید بتوانند اندیشه‌ورزی را در کودکان شکوفا کنند، کلاس را با موضوعات خاص به چالش بکشند، در کلاس تنوع ایجاد کنند، کودکان را به بحث تشویق کنند، به فنون مهارت فلسفه و کودک آشنا و نیز به تغییرات رفتاری دانش‌آموزان حساس باشند."

این مجموعه کتاب که با نام کلی مجموعه حکمت به چاپ رسیده، درآمدی برای ورود کودکان در بحث فلسفه است، در پی درگیر کردن کودکان در امر پرسش‌ گری و رفتن به سمت چون و چرا کردن درباره اشیا و اتفاقات تدوین شده و نویسنده تلاش است تا پرسش‌های منطقی و فلسفی را با زبانی ساده و ریتمی یکنواخت در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار دهد.

گفتنی است، در هر جلد ۱۱ موضوع مورد کاوش قرار گرفته و مفاهیمی همچون توانستن و نتوانستن، مرگ و زندگی، پرسیدن در هنگام ندانستن، ارتباط بین اشیاء، همسان‌یابی میان اشیا و اتفاقات، اشتراک مفهومی اشیا و حتی نتیجه‌گیری کردن از رابطه اشیاء در این اثر بررسی شده است.

 

نظر شما