شناسهٔ خبر: 39182 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نوشتۀ استاد دکتر منوچهر ستوده دربارۀ مجموعۀ کتابخانه و اسناد خویش اهداء شده به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

از جمله مجموعه های بسیار ارزشمند اهداء شده،کتابخانه و اسناد دکتر منوچهر ستوده از استادان بنام ایران شناسی است که به ویژه از حیث اسناد و تصاویر و نقشه ها و نامه ها اهمیت خاص دارد و هریک می تواند پرتوی بر جنبه های گوناگون ایران شناسی بیفکند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی؛ کتابخانۀ مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی از هنگام بنیاد، از حسن ظن و بزرگواری بسیاری از ناموران فرهنگ ایران برخوردار بوده و شماری از ایشان با اهدای کتابخانۀ ارزشمند شخصی و اسناد و مدارک موجود خویش،بر غنای این گنجینه افزوده اند؛ به ویژه که اهداءکنندگان ترجیح می داده اند اسناد و مدارک اهدائی ایشان تحت نظر و به اشراف هیئت علمی مرکز چاپ و منتشر شود تا جنبه ها و شیوه های علمی تا حد ممکن از هر حیث تأمین گردد. اکنون پس از گذشت بیش از سی سال از بنیانگذاری این مرکز و کتابخانۀ آن،مایۀ کمال افتخار است که شمار کتابخانه های شخصی سپرده شده به کتابخانۀ این مرکز به ۱۰۹ رسیده و مرکز دائرة المعارف کار استقرار و ترتیب و تنظیم بسیاری از کتابخانه های شخصی را در جاهای خاص برای استفادۀ پژوهشگران،با شرایطی که سپارندگان در نظر داشته و به مرکز اعلام کرده اند،به پایان رسانیده و کار دربارۀ کتابخانه و مجموعه های شخصی تازه سپرده شده در دست اقدام است.

 

از جمله مجموعه های بسیار ارزشمند اهداء شده،کتابخانه و اسناد دکتر منوچهر ستوده از استادان بنام ایران شناسی است که به ویژه از حیث اسناد و تصاویر و نقشه ها و نامه ها اهمیت خاص دارد و هریک می تواند پرتوی بر جنبه های گوناگون ایران شناسی بیفکند و استاد خود با توجه به میزان اهمیت این اسناد و نامه ها،در یادداشت مستقلی،بر نظارت مرکز بر چاپ و انتشار آنها تأکید کردند. این یادداشت که همراه دست نوشتۀ استاد، مقرون به سپاسگزاری از لطف ایشان در ادامه ملاحظه خواهد شد،نمونه ای است از میزان دلبستگی استاد ستوده به ادامۀ راه ایران شناسی که سالیان پربرکت زندگی خود را در راه آن صرف کرد. 

             

جناب آقای سید کاظم موسوی بجنوردی حفظه الله تعالی

احتراماً  اینجانب دکتر منوچهر ستوده استاد پیشین دانشگاه طهران پیرو بخشنامه مورخ ۲۵ تیر ۱۳۸۲ کتابخانه و مجموعۀ یادداشتهای خطی و کتابهای چاپ نشده خود به مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، اینک مجدداً یادآوری و تأکید مینمایم موارد زیرصحیح بوده و دائرة المعارف می پذیرد که آنها را در اسرع وقت انجام دهد.

۱. اختیار کلیه کتابهای خطی و یادداشتها و تصاویر و میکروفیلمها و امثال آن در اختیار دائرة المعارف است لیکن دائرة المعارف باید نسبت به تنظیم و تدوین و انتشار آنها اقدام عاجل نماید.

۲. افرادی از مؤلفان جوان و محققان که برای تنظیم و تدوین و ویرایش یادداشتها و کتابهای خطی اینجانب [انتخاب] می شوند طبعاً با نظر دائرة المعارف خواهد بود لیکن بهتر است نظر اینجانب را نیز در مورد آنان جویا شوید.

سوم – بهر حال نظر قطعی اینجانب این است که این آثار تحت نظر دائرة المعارف چاپ شود و حق التألیف اینجانب با توافق طرفین به اینجانب پرداخت شود، ضمنا سهم تدوین گر در نظر گرفته شود.

چهارم- چون اینجانب در طی این چند سال اخیر برخی یادداشتها به افراد مختلف داده ام در اینجا تصریح میکنم که مالکیت و اختیار این یادداشتها به دائرة المعارف متعلق میباشد و افراد سابق در صورت تمایل باید تحت نظر دائرة المعارف انجام دهد و بهر حال یادداشتهای سابق خطاب بهر کس کان لم یکن میگردد.

این یادداشت در تاریخ هشتم مرداد ۱۳۹۱ تنظیم گردید و با امضای آن نوشته های دیگر فاقد اعتبار است.

منوچهر ستوده

۸/۵/۱۳۹۱

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما