شناسهٔ خبر: 39262 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعزیه‌خوان‌های ایرانی به روسیه می‌روند / علاءالدین قاسمی: هنر تعزیه در سراسر دنیا اقبال دارد

علاءالدین قاسمی می‌گوید: هنر تعزیه نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان مورد توجه و اقبال مردم قرار دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ علاءالدین قاسمی با بیان اهمیت و جایگاه هنر تعزیه در ایران گفت: هنر تعزیه ریشه در فرهنگ و وجود مردم ایران دارد. تاریخ شکل‌گیری این هنر به سه هزار سال قبل باز می‌گردد و رفته رفته با ورود اسلام این هنر جهت یافت. مراحل تکمیلی تعزیه نیز در دوران صفویه  اوج گرفت ولی توجه به این هنر تا پیش از انقلاب اسلامی آنقدر پررنگ نبود.

او بیان کرد: اکنون برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای این هنر به همت انجمن تعزیه ایران صورت می‌گیرد.

قاسمی با اشاره به توجه عموم مردم به تعزیه خاطرنشان کرد: با توجه به موضوعاتی که بیان کردم، تعزیه هنوز هم مخاطبان خود را دارد. من و گروه‌ام اجراهایی در آمریکا، فرانسه و ایتالیا داشتیم و در تمام اجراهای خارج از ایران با اقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبه‌رو شدیم.

او افزود: سوم محرم نیز تعدادی از جوانان حرفه‌ای تعزیه‌خوان، برای اجرای تعزیه به روسیه سفر کردند.

این تعزیه‌خوان پیشکسوت با تاکید بر حفظ ساختار سنتی این هنر بیان کرد: به نظرم باید ساختار اصلی تعزیه حفظ شود. نمی‌توان هنر تعزیه را تغییر داد. اگر چنین کاری انجام دهیم، دیگر شکل آیینی نخواهد داشت.

همچنین قاسمی ایجاد مکانی دائمی برای اجراهای مداوم تعزیه را ضروری دانست و عنوان کرد: ایجاد مکانی ثابت و دائمی برای اجراهای هفتگی تعزیه در تهران ضروری است. ما تنها تکیه‌ای مخصوص این کار در نزدیکی گلپایگان داریم که بهترین تعزیه‌خوان‌ها در آن اجرا دارند. ما پیشنهادهایی برای ایجاد تکیه دائمی را به شهرداری دادیم تا گروه‌های تعزیه‌خوان تهران و شهرستان‌های کشور بتوانند در آن اجرا داشته باشند. امیدوارم این مسئله به زودی عملی شود.

گفتنی است؛ مراسم‌های تعزیه به سرپرستی علاءالدین قاسمی به مدت ده شب در شهرک حصارخوروان برگزار می‌شود.

نظر شما