شناسهٔ خبر: 39265 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روایت گلی که تنها یک روز حق زندگی دارد از زبان کارگردان نمایش ˝یک دقیقه˝

میثم یوسفی می‌گوید سعی کرده است نمایش ˝یک دقیقه˝ را به نمایش کودک نزدیک کند تا هم کودکان و هم نوجوانان بتوانند به لحاظ اجرایی آن را درک کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۱۶ مهرماه میزبان نمایش " یک دقیقه" نوشته جعفر مهیاری به کارگردانی میثم یوسفی است.

میثم یوسفی در خصوص روند شکل‌گیری این نمایش  گفت: این نمایش بر اساس کتابی با همین نام به نویسندگی جعفر مهیاری است که پیش‌ازاین از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و در سال ۱۳۹۳ نامزد دریافت جایزه‌ یازدهمین جشنواره‌ کتاب‌های رشد در بخش نمایشنامه شد.

او با بیان اینکه مخاطب اصلی این نمایش نوجوانان هستند، خاطرنشان کرد: ما در شکل اجرایی سعی کردیم "یک دقیقه" را به نمایش کودک نزدیک کنیم تا هم کودکان و هم نوجوانان بتوانند به لحاظ اجرایی آن را درک کنند.

این کارگردان تئاتر در توضیح موضوع نمایش ادامه داد: "یک دقیقه" روایت زندگی گلی به نام گل فراموشم نکن است که تنها یک روز حق زندگی دارد و براثر وزش باد از ریشه‌اش جدا می‌شود و باد او را به مکان‌های مختلف می‌برد. گل فراموشم نکن به هر جا که می‌رسد با موجودات خوب و بد مختلفی آشنا می‌شود، تا این‌که در آخرین لحظات زندگی‌اش به راز مهم زندگی پی می‌برد. نمایش "یک دقیقه" تجربه یک دقیقه از هیجده سال عمر هنری کاری‌ام، از تولد در صحنه زیبای تئاتر در سال ۱۳۷۶ و رسیدن به واژه عشق و عاشق بودن، و پاسخ به سؤالات ذهنی‌ام (عشق، آرزو، هدف و بلوغ فکری‌ام) نسبت به محیط پیرامونم است که در پلک‌به‌هم‌زدنی همچون تصویر سینما از پرده تصویر ذهنم عبور می‌کند.

او همچنین گفت: پیام این نمایش این است که در زندگی کوتاه خود یاد بگیریم که زندگی تجربه‌های خوب و هدف‌های خوب داشته باشیم و از لحظه‌به‌لحظه زندگی خود عبرت بگیریم.

یوسفی در خصوص فرم و شیوه اجرای "یک دقیقه" نیز توضیح داد: من بر اساس حرکات بدنی تئاتر فیزیکال با بازیگران خود تمرین کردم و ذهنیت من این بود به کمک ماسک‌هایی کاراکترها را به کودکان معرفی کنم. در اجرای این نمایش از اجرای بلک لایت و ماوراء بنفش هم استفاده کردیم.

این هنرمند در توضیح چگونگی طراحی صحنه افزود: تمام صحنه نمایش ما به صورت المانی طراحی شده است. در هر صحنه المان‌هایی داریم که مربوط می‌شود به کاراکتری که روی صحنه می‌آیند؛ به عنوان مثال ملخ نیاز به غذا خوردن دارد و ما فضای نمایش را مانند یک رستوران صحرایی طراحی کردیم، عقرب را در یک فضای بیابانی که به کمک توپ و پارچه طراحی کردیم، نشان می‌دهیم. به طور کلی طراحی صحنه ما به صورت اشکال هندسی بوده و نسبت به حرکت کاراکترهای نمایش، طراحی میزانسن و صحنه را به صورت هندسی طراحی کردیم. مثلاً در صحنه ملخ ما خطوط شکسته مثلث شکل داریم ولی در فضای جوجه‌تیغی چون فضای حرکتی دواری دارد حرکت‌های میزانسنی و دکور نمایش را به صورت دوار و دایره‌ای طراحی کردیم.

این نمایش که اثر برگزیده جشنواره تئاتر شهر در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری زن، طراحی لباس و کارگردانی بوده تا ۲۸ مهرماه در سالن بوستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود و پس از ایام عزاداری محرم از ۶ تا ۳۰ آبان در همین سالن اجرای خود را از سر خواهد گرفت.

علیرضا دری، لیدا وعیدی، ندا نوری، سانیا شاهرخ و... بازیگران "یک دقیقه" هستند.

نظر شما