شناسهٔ خبر: 39278 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«انکار حضور دیگری» به کتابفروشی‌ها کشیده شد

کتاب «انکار حضور دیگری» نوشته سیاوش جمادی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «انکار حضور دیگری» شامل درآمد به تبارشناسی رمان و نقد ادبی، نوشته سیاوش جمادی به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

محور اصلی این کتاب رمان و نقد ادبی است. نویسنده معتقد است طلیعه قرن بیست و یکم نقد ادبی پشتوانه غنی و پرباری از آنچه از آغاز عصر مدرن تا امروز، در باب نظریه ادبی و شیوه های گونه گون نقد نوشته‌اند در چنته دارد. جمادی همچنین اعتقاد دارد مناقشات بارور در باب رویکرد منتقدانه به متون ادبی، به ویژه رمان به جایی رسیده باشد که دیگر نتوان به تعریفی قابل اجماع از نقد ادبی دست پیدا کرد.

کتاب «انکار حضور دیگری» مجموعه ای از مقالات سیاوش جمادی است که در آن‌ها با استفاده از علوم مختلف از جمله فلسفه، نقد ادبی، آیات قرآن و... مسائل را تشریح کرده است. مطالب مختلف این کتاب به ترتیب عبارت اند از:

«انکار حضور دیگری» (تاملی در رمان «کیفر آتش» از الیاس کانتی)، «ایمان به روایت کی یرکگور» (تاملی در ترس و لرز)، «ما مرده به دنیا آمدگانیم» (تاملی در رمان «یادداشت‌های زیرزمینی»)، هملت و مرگ اندیشی، مدرنیسم علیه حماسه (کاوشی در ادبیات جویس و بکت)، قیامت سلین (تاملی در سه رمان فردینان سلین) و محاکمه و جهان فرانتس کافکا.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

«لیک ایمان ابراهیم، به شهادت متون اسلامی، ایمان یک بت شکن بزرگ است. به دیگر سخن ابراهیم شوالیه ایمان و به همان اندازه دشمن ایمان بت پرستان است. این نکته‌ای است که گرچه در ترس و لرز به تصریح نیامده است ستون ایمان ابراهیم یا، به دیگر سخن، رکن ایمانی فرض می شود که کی یرکگور به تعریف آن نمی رسد اگر مراد از تعریف همداستانی با دریافت و حال ابراهیم باشد. چگونه چنین است؟

اساس مطلب آن است که ابراهیم دست کم به باور سیلنتیو به مبدائی نامتناهی ایمان دارد که نه تنها محال را ممکن می‌کند بل منزه است از این که حتی با تعلیق غایت انگارانه امر اخلاقی فرمان به جنایت دهد. آری، ظاهرا مردم عادی نیز باور دارند که خداوند آب را شراب و مرده را زنده می کند. می نماید که در این جا کی یرکگور و فرانتس کافکا همزمان و همداستان می گردند: معجزه یک قطب بی ایمانی است. مردم عادی یا به قول کی یر کگور خرده بورژواها ایمان را از روح خطیرش تهی می کنند و آن را در خدمت جهان و بازار بورس قرار می دهند. به نزد ابراهیم ایمان یقین به آن است که با ترک جهان آن را دگرباره از مبدائی دیگر به دست می آورد. آنچه به نزد خرده بورژوا، و همچنین قهرمان شکست خورده با ایمان مشتبه می شود گونه ای فدیه کردن جهان به این امید که پروردگار آن را پس خواهد داد نیست. خرده بورژوا بر آن است که دل خدا را برای کسب منافع حقیرش به دست آورد...»

این کتاب با ۳۰۴ صفحه، شمارگان ۹۹۰ نسخه و قیمت ۱۸۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما