شناسهٔ خبر: 39283 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حذف و ادغام مراکز دانشگاهی غیر متعارف/ جذب نخبگان داخل و خارج

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حذف و ادغام مراکز دانشگاهی غیرمتعارف و جذب نخبگان داخل و خارج را از برنامه های این وزارتخانه اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، محمد فرهادی در گردهمایی روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گفت: ایجاد همسویی میان دانشگاه های کشور، تقویت ارتباط دانشگاهها با بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و تربیت نیروی متخصص برای کشور از جمله وظایف وزارت علوم بشمار می روند که این وزارتخانه باید این وظایف را در راستای تحقق سند چشم انداز، سیاست های علم و فناوری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و در راستای توسعه علمی کشور انجام دهد.

وی افزود: بین المللی کردن دانشگاهها، ایجاد دانشگاه های کار آفرین، اصلاح آیین نامه های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی و افزایش تعامل با دانشگاه های خارج از کشور و تقویت ارتباط دانشگاه ها با صنعت از مهم ترین اولویت های اصلی وزارت علوم هستند.

وزیر علوم بیان داشت: در راستای انجام وظایف قانونی، برنامه راهبردی وزارت علوم تدوین شد که در این برنامه راهکارهای گوناگونی برای غلبه بر چالش های پیش روی این وزارتخانه مشخص شده است.

فرهادی تاسیس رشته های جدید دانشگاهی، حذف و ادغام مراکز دانشگاهی غیر متعارف، برنامه ریزی برای جذب نخبگان داخل و خارج از کشور و استفاده از خرد جمعی و مشورت با نخبگان در برنامه ریزی ها و مدیریتها و فعال کردن هیات های سه نفره نظارت بر تشکل ها در چارچوب قوانین و مقررات و جلوگیری از دخالت ارگان های غیر مسئول در دانشگاه ها را از جمله محورهای برنامه های وزارت علوم عنوان کرد.

وی با اشاره به روند رو به رشد ارتباط دانشگاه ها با صنعت، تجاری سازی دانش را منوط به ارتباط مناسب با شرکت های دانش بنیان دانست و بر تقویت ارتباط دانشگاه ها با پارک های علم و فناوری تاکید کرد.

وزیر علوم، تلاش برای حاکمیت فرهنگ اسلامی در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی، توجه به پژوهش های قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی با هماهنگی با سایر وزارتخانه ها را ازدیگر اولویت های وزارت علوم عنوان کرد.

جریان های سیاسی اجازه حضور در دانشگاه ها را ندارند

فرهادی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری ضمن تاکید بر ضرورت پویایی و نشاط در فعالیت های سیاسی دانشجویان، گفت: جریان های سیاسی در محیط  دانشگاه ها اجازه حضور ندارند و دانشگاه ها هرگز به باشگاه و خانه احزاب تبدیل نخواهند شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ایران در رتبه بندی های جهانی در حال درخشش هستند، اظهار خوشحالی کرد و گفت: دانشگاه های ایران از نظر ارتباط با صنعت از میانگین دانشگاه های جهان رتبه بهتری دارند و دانشگاه کار آفرین مورد نظر ما نیز دانشگاهی است که دانشجو در آن بتواند بعد از فراغت از تحصیل هم برای خود شغلی پیدا کند وهم برای دیگران کارآفرینی کند.

نظر شما