شناسهٔ خبر: 39308 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه˝ به صحنه می‌رود / پس از آلمان و آمریکا در تماشاخانه ارغنون

مهدی مشهور از اجرای نمایش ˝در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه˝ بعد از اجراهای موفق این نمایش در آلمان و آمریکا در تماشاخانه ارغنون خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ مهدی مشهور با اشاره ایده شکل‌گیری این اثر گفت: دو سال قبل، روی موضوع مهاجرت برای انتشار ویژه‌نامه تئاتر مهاجرت کار می‌کردم. آن زمان با افراد بسیاری که قصد مهاجرت داشتند درباره دلایل تصمیم‌شان حرف می‌زدیم. یک نقطه مشترک میان همه آنها وجود داشت و آن شکی بود که بابت این موضوع داشتند. این مسئله ایده شکل‌گیری نمایش ˝در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه˝ بود.

او بیان کرد: این نمایش روایت‌گر داستان دو دختر به اسم ریحانه است. یکی از آن دو در حال سفر از لندن به ایران و دیگری در حال سفر از تهران به لندن است. این دو نفر در موقعیت مشابهی قرار می‌گیرند و ما دغدغه‌ها و دلایل مهاجرت‌شان را می‌شنویم.

کارگردان نمایش "کلمات و مرد" در پاسخ به این سئوال که آیا این نمایش اثری مستند است عنوان کرد: این نمایش به تئاتر مستند نزدیک است، چراکه ما داستان زندگی و اتفاقات و تفکرات آن افراد را تبدیل به متن کردیم. در شکل اجرا نیز تلاش کردیم به آن نزدیک شویم. نمی‌توانم نام مستند بر آن بگذارم، اما به آن سمت حرکت می‌کند.

مشهور در مورد شیوه‌های اجرایی این نمایش خاطرنشان کرد: شکل بازی‌ها به سمتی زندگی واقعی رفته است و طراحی صحنه خاصی نداریم. در شیوه اجرایی ما بیشتر بار صحنه روی دوش بازیگر است.

این کارگردان تئاتر، در خصوص تاکید بر نقش بازیگر در اجراهایش توضیح داد: تئاتر ما در سال‌های اخیر دکور زده شده است، در بسیاری از نمایش‌ها به واسطه طراحی صحنه و حرکت تلاش می‌شود تا ضعف‌های بازیگران پنهان شود و با زیبایی‌های بصری مخاطبان به سالن‌های اجرا کشانده شوند. گویی به سمت سیرک‌زدگی می‌رویم. این درحالی است که وقتی به اصالت و هویت اصلی تئاتر بازمی‌گردیم، می‌بینیم نقش اصلی را بازیگر برعهده دارد.

او ادامه داد: ما شکل خاصی برای تمرین داریم. از فایل زیستی بازیگران استفاده می‌کنیم، در واقع بازیگران ابتدا از تجربیات خودشان حرف می‌زنند و آرام آرام آن تجربه‌ها تبدیل به نمایشنامه می‌شوند.

کارگردان نمایش "در" با بیان دیدگاهش در مورد اجرا در سالن خصوصی توضیح داد: تعداد سالن‌های خصوصی طی چند سال اخیر بیشتر شده است و طبیعی است این مسئله آسیب‌ها و نقاط قوتی را به همراه خواهد داشت. شخصا حرکت به این سمت را دوست دارم، ایستادن تئاتر روی پای خودش و عدم وابستگی به دولت و درآمدزایی اتفاق مثبتی است، اما در کنار این موضوع باید سوبسیدهایی نیز وجود داشته باشد. وانهادن سالن‌ها به حال خودشان آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت. سالن خصوصی ارغنون سالنی تازه تاسیس است و اجرا در آن با ریسک همراه خواهد بود، اما امکانات لازم را برای اجرا در اختیار ما قرار می‌دهد.

مشهور همچنین با بیان اجراها و موفقیت‌های این نمایش در خارج از ایران گفت: نمایش "در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه" سال ۲۰۱۴ در آمریکا یک شب برای منتقدان نیویورک به نمایش گذاشته شد. در کنار اجرای زنده نمایش "کلمات و مرد" در این کشور، کمپانی "میدتان" برای اجرای ۲۰۱۶ برای اجرای عمومی به این کشور دعوت شدیم. همچنین این کار خرداد ماه گذشته در آلمان به صحنه رفت و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.

نمایش "در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه" نوشته و کار مهدی مشهور ۱۶ آبان ماه در تماشاخانه ارغنون ساعت ۲۰:۳۰ به صحنه می‌رود. حدیث میرامینی و شیوا ابراهیمی بازیگران این نمایش‌ هستند.

نظر شما