شناسهٔ خبر: 39331 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برخی بازیگران تئاتر دستمزدهای نامتعارف می‌خواهند

افشین اخلاقی کارگردان نمایش «من آنجا نیستم» با اشاره به اینکه در این نمایش مسایل اجتماعی در ۶ اپیزود مطرح می شود از بالا رفتن نامتعارف دستمزد بازیگران تئاتر سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ افشین اخلافی کارگردان نمایش «من آنجا نیستم» درباره اجرای این اثر در تماشاخانه ارغنون گفت: نمایش «من آنجا نیستم» اجرای خود را از ۱۲ مهرماه در تماشاخانه ارغنون آغاز کرده و خوشبختانه به نسبت تازه تاسیس و ناشناخته بودن این تماشاخانه استقبال از این اثر نمایشی مناسب بوده است و حتی در برخی از شب ها بیش از ظرفیت سالن مخاطب داشته‌ایم.

به گفته وی، بیشتر مخاطبان به صورت حضوری اقدام به خرید بلیت می کنند و تا امروز نیز بازخوردهای مخاطبان مثبت بوده است.

اخلاقی درباره اولین تجربه کارگردانی اش در تئاتر بیان کرد: من از سال ۸۴ در شهر مشهد شاگرد رضا حسینی و سعید تشکری بودم و از سال ۸۶ نیز به واسطه آقای صدرعاملی وارد سینما و دستیاری کارگردان شدم. در تئاتر تهران نیز از شاگردان مهتاب نصیرپور و محمد رحمانیان بوده ام و از سال ۹۱ دوباره به سمت تئاتر سوق پیدا کردم. پیش از اجرای این اثر نمایشی چند تجربه نمایشنامه خوانی موفق داشتم و با مشورت با محمد یعقوبی نمایشنامه «من آنجا نیستم» مهدی میرباقری را برای اجرای عموم انتخاب کردم.

وی درباره داستان این اثر نمایشی بیان کرد: نمایش «من آنجا نیستم» روایت خطی ندارد اما در ۶ اپیزود مشکلات و مسایل اجتماعی اقشار مختلف جامعه را مورد بررسی قرار می دهد. مشکلات به ظاهر جزئی زوج های جوان و مسایل اجتماعی دیگر در اپیزودهای مختلف این نمایش مطرح می شود. زمانی که متن این نمایشنامه را مطالعه کردم به من تلنگر وارد شد و تحت تاثیر قرار گرفتم به همین جهت احساس کردم که مخاطب نیز از دیدن این نمایش لذت می برد. بازی ها در «من آنجا نیستم» رئالیستی هستند اما از طراحی صحنه مینیمال برای فضاسازی اثر بهره گرفته شده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: آدم های این نمایش راس ساعت مقرر باید در مکان های مختلفی باشند از همین رو در این نمایش تنها زمان ثابت است و افراد در این زمان باید در جاهای مختلفی حضور داشته باشند. پیام کلی نمایش قناعت کردن و راضی بودن به امکاناتی است که در زندگی در اختیار داریم. اگر آدم ها از چیزی که دارند راضی باشند می توانند اهدافشان را به درستی دنبال کنند.

اخلاقی درباره بازیگران نمایش که بیشتر از چهره های تلویزیونی انتخاب شده اند، توضیح داد: معتقدم تفاوت زیادی بین بازیگران تئاتر و سینما وجود ندارد و هر بازیگری که پایش روی صحنه تئاتر برسد بازیگر تئاتر محسوب می شود. برای انتخاب بازیگران این نمایش نیز ابتدا به سراغ بازیگران تئاتری رفتم اما بسیاری از آنها مشغول کار بودند و نمی توانستند با ما همکاری کنند. البته سراغ یکی از بازیگران شناخته شده تئاتر نیز رفتم اما وی آنقدر رقم غیر قابل وصفی به عنوان دستمزدش پیشنهاد داد که از عهده پرداخت تهیه‌کننده خارج بود. این رقم حتی بیشتر از دستمزد برخی بازیگران تصویری بود.

وی در پایان گفت: در گذشته دستمزد بازیگران براساس درآمد گیشه پرداخت می شد اما این روزها بازیگران تئاتر دستمزدشان متفاوت شده است. در حال حاضر بازیگرانی که در این نمایش حضور دارند و برخی از آنها سابقه تئاتری نیز دارند بدون چشم داشت مالی و با همدلی تنها به کیفیت کار فکر می کنند و بحث مالی برایشان اهمیت زیادی ندارد.

بهاره افشاری، الناز حبیبی، فرزاد حسنی، سینا سهیلی، علیرضا مهران سیاهه بازیگران «من آنجا نیستم» هستند. این نمایش روایت هایی از زندگی پنج زن و مرد در یک زمان معین است که به دلیل انتخاب های خود در مسیر زندگی به هم می رسند و…

«من آنجا نیستم» از ۱۲ مهر ساعت ۱۹ هر شب به جز شنبه ها در سالن ارغنون روی صحنه رفته است و اجرای آن تا ۱۵ آبان ادامه خواهد داشت.

تماشاخانه ارغنون در خیابان نوفل لوشاتو، بعد از تقاطع رازی، بن بست زیبا، پلاک ۱ واقع است.

نظر شما