شناسهٔ خبر: 39350 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

افزایش ۱۱ درصدی تعرفه گمرکی کاغذ تصویب نشد

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، پیشنهاد تولیدکنندگان بزرگ داخلی کاغذ مبنی بر «افزایش تعرفه گمرکی کاغذ از ۴ به ۱۵ درصد» را تصویب نکرد.

 

افزایش 11 درصدی تعرفه گمرکی کاغذ تصویب نشد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمدمهدی فخری‌زاده، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اظهار کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پس از مطرح شدن پیشنهاد افزایش ۱۱ درص دی تعرفه گمرکی کاغذ از سوی تولیدکنندگان بزرگ داخلی کاغذ، جلسات مکرری با هدف بررسی این پیشنهاد برگزار کرد و در نهایت با توجه به شرایط موجود نشر، این پیشنهاد را رد کرد.
 
وی ادامه داد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این راستا و با هدف اعلام مخالفت این پیشنهاد، فردا نامه‌ای را به وزیر بازرگانی کشور، کمیسیون‌های مربوطه مجلس شورای اسلام و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال خواهد کرد.
 
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره دلایل رد این پیشنهاد، گفت: اکنون بازار کاغذ در یک آرامش نسبی به سر می‌برد و حدود یک و نیم تا ۲ سال است که قیمت‌ها تغییر نکرده‌اند. اگر تعرفه گمرکی کاغذ در شرایط فعلی بازار نشر، افزایش یابد، بازار مشوش می‌شود.
 
فخری‌زاده توضیح داد: اگر تعرفه گمرکی کاغذ به یک باره ۱۵ درصد بشود، بهای کاغذ ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و به مراتب بهای کتاب نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، برای پیشگیری از ایجاد تشنج در بازار نشر و همچنین برای حفظ آرامش فعلی بازار، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران این پیشنهاد را رد می‌کند.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: جامعه عظیمی از کشور ـ از دانش‌آموزان گرفته تا شرکت‌های بزرگ داروسازی و به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم ـ  با کاغذ سرو کار دارند. اگر تعرفه گمرکی کاغذ افزایش یابد بدون تردید این جامعه دچار تشویش می‌شود.
 
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که تولید داخلی کاغذ باید از راه‌هایی غیر از افزایش تعرفه تقویت شود، عنوان کرد: در مقابل، تولیدکنندگان بزرگ داخلی کاغذ که چنین پیشنهادی دادند و مدعی متضرر شدن در شرایط فعلی جامعه نشر هستند، می‌توانند از طریق دیگری غیر از افزایش تعرفه گمرکی کاغذ به فعالیت خود ادامه دهند. به طور مثال آنها می‌توانند از دولت یارانه بگیرند و میزان تولید و فروش خود را افزایش دهند.
 
فخری‌زاده بیان کرد: اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که افزایش تعرفه گمرکی کاغذ به صلاح نیست و دولت باید قیمت‌ها را ثابت نگه دارد چرا که مسأله فرهنگ کشور مطرح است.

نظر شما