شناسهٔ خبر: 39355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

موفقیت قضایی گوگل برای ایجاد کتابخانه آن‌لاین

طی حکم دادگاهی در امریکا به موتور جست‌وجوی «گوگل» اجازه داده شد تا میلیون‌ها نسخه کتاب را با هدف ایجاد یک کتابخانه آن‌لاین، بدون نیاز به حق کپی‌رایت اسکن کند.

موفقیت قضایی گوگل برای ایجاد کتابخانه آن‌لاین

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در پی اعلام مسئولان «گوگل» درباره قصد ایجاد یک کتابخانه آن‌لاین روی این موتور جست‌وجو، گروهی از نویسندگان از این سایت به اتهام نقض قوانین کپی‌رایت شکایت کرده بودند اما، دادگاهی در امریکا ادعاهای این نویسندگان را رد کرده است.
 
قضات این دادگاه درباره دلیل حکم خود گفته‌اند که کتابخانه دیجیتال مصداق بند «استفاده مجاز» در قانون کپی‌رایت بوده و جزو خدمات عمومی محسوب می‌شود. «استفاده مجاز» در قانون استفاده از کتاب را برای تحقیقات، تولید خبر، نقد و تدریس بدون کپی‌رایت مجاز می‌داند.
 
«مری ریزنبرگ»، مدیرعامل انجمن نویسندگان امریکا گفته که این تصمیم دادگاه ناامید کننده است.
 
انجمن نویسندگان و تعدادی از نویسندگان به صورت انفرادی در سال ۲۰۰۵ این شکایت مطرح کرده و مدعی شده بودند که این پروژه «گوگل» نقض قانون کپی‌رایت بوده و نویسندگان را از کسب درآمد از راه فروش کتاب‌هایشان محروم می‌کند.
 
کتابخانه آن‌لاین «گوگل» پروژه‌ای است برای اسکن و دیجیتال کردن میلیون‌ها نسخه کتاب با هدف استفاده کاربران در کارهای تحقیقاتی و خواندن گزیده‌های از متون چاپ شده.
 
قاضی «پیر لوال» دراین‌باره نوشته است: «گزیده‌گزینی و دسته‌بندی صفحات کتاب‌ها به بخش‌های کوچک‌تر دست‌رسی محققان به متون را برای مطالعات لازم امکان‌پذیر می‌سازد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا بدانند که آیا یک کتاب محتوای کافی را برای تحقیق دارد یا نه. البته این بخش‌های برگزیده نباید به مقداری باشند که ناقض کپی‌رایت باشد.
 
«گوگل» پیش از این گفته بود که در صورت پیروزی ادعای نویسندگان در دادگاه، این شرکت میلیاردها دلار ضرر خواهد کرد. مسئولان این موتور جست‌وجو هم‌چنین اظهار کردند که انتشار آن‌لاین بخش‌هایی از کتاب‌ها به نویسندگان کمک می‌کند تا آثار خود را راحت‌تر به خریداران بالقوه معرفی کنند. با وجود این، انجمن نویسندگان امریکا اعلام کرده است که درخواست استیناف خود را به دادگاه عالی این کشور ارائه خواهد کرد.

نظر شما