شناسهٔ خبر: 39356 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازگشت فرهنگ به انقلاب تکنولوژی با دستگاه‌های ارائه داستان‌ رایگان

مقامات شهر «گرینوبل»، مرکز منطقه کوهستانی «آلپ» فرانسه برای ترغیب مردم به خواندن داستان به طور سنتی و دوری از استفاده بیش‌از حد از تلفن‌های هوشمند به نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های ارائه رایگان داستان‌های کوتاه چاپی در مکان‌های عمومی اقدام کرده‌اند.

بازگشت فرهنگ به انقلاب تکنولوژی با دستگاه‌های ارائه داستان‌ رایگان

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دستگاه‌های ارائه کننده داستان‌های کوتاه در مکان‌های عمومی Short Story Despensers «داستان‌پرداز» نام دارد. (ترجمه نام این دستگاه اولین‌بار توسط مترجم مطرح کشورمان اسدالله امرایی با مشابهت به دستگاه خودپرداز صورت گرفته است.)
 
مسئولان شهر «گرینوبل» از دیگر اهداف راه‌اندازی این دستگاه‌ها را گذران سریع زمان برای مردمی که در مکان‌های عمومی در انتظار هستند، عنوان کرده‌اند.
 
اعضای شورای شهر «گرینوبل» گفته‌اند که در حال حاضر مردمی که در مکان‌های عمومی در انتظار ایستاده‌اند بیشتر سرگرم تلف‌ کردن وقت خود با گوشی‌های همراه هوشمند  هستند و برای این‌که آن‌ها بتوانند از وقت خود بهره بیشتری ببرند، دستگاه‌های «داستان‌پرداز» را راه‌اندازی کرده‌اند. آن‌ها هم‌چنین تصریح کرده‌اند که این کار کمک می‌کند تا فرهنگ گمشده در انقلاب تکنولوژی را دوباره بازیابیم.
 
ارائه این داستان‌های کوتاه بر مبنای مدت زمان انتظار محاسبه می‌شود؛ به‌عنوان مثال، در یک انتظار سه دقیقه‌ای، داستانی چاپی روی کاغذی به ابعاد ۸ در ۶۰ سانتیمتر ارائه شده و برای ۵ دقیقه انتظار، این میزان دو برابر می‌شود.
 
این دستگاه‌های یک متر ارتفاع دارد ، بدون نمایش‌گر است و به رنگ‌های نارنجی و مشکی برای نخستین بار در فرانسه راه‌اندازی شده‌اند و رایگان داستان‌های کوتاه را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهند.
 
این اقدام با مشارک «اریک پیول»، شهردار «گرینوبل» از حزب سبز و موسسه انتشاراتی «شورت ادیشن» در ۸ نقطه در مکان‌هایی چون ساختمان شهرداری، مراکز توریستی، کتابخانه‌ها و مراکز امور اجتماعی راه‌اندازی شده‌اند.
 
گفته می‌شود این برای نخستین بار نیست که «پیول» شهردار سرتیتر اخبار قرار می‌گیرد؛ در سال ۲۰۱۴ نیز تصمیم او مبنی بر ممنوعیت آگهی‌های تبلیغاتی در خیابان‌های شهر انعکاس گسترده‌ای داشت.

نظر شما