شناسهٔ خبر: 39363 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی و شرح مهم‌ترین نظریه‌های زیبایی شناسی در «مبانی فلسفه هنر»

فصلنامه «رشد آموزش هنر» در جدیدترین شماره خود به بررسی و شرح مهم‌ترین نظریه‌های زیبایی شناسی بر اساس کتاب «مبانی فلسفه هنر» می‌پردازد. همچنین بررسی جایگاه هنر نمایش در محتوای کتاب‌های درسی هنر پایه هفتم از دیگر بخش‌های این فصلنامه است.

بررسی و شرح مهم‌ترین نظریه‌های زیبایی شناسی در «مبانی فلسفه هنر»/ جایگاه نمایش در محتوای کتاب‌های درسی هنر

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ اولین شماره از دوره سیزدهم انتشار فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی «رشد آموزش هنر» که چهل و سومین شماره این نشریه نیز هست، با مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، مقالات، گزارش‌ها، معرفی و تحلیل کتاب، منتشر و در دسترس معلمان، مدرسان، هنرجویان و دانشجویان هنر قرار گرفت.

در بخشی از این فصلنامه محمد آسیابانی و سامان بیات به معرفی و تحلیل مهم‌ترین نظریه‌های زیبایی‌شناسی ارائه شده در کتاب «مبانی فلسفه هنر» پرداخته‌اند. این کتاب اثر آن شپرد، یکی از مهم‌ترین و در عین حال معتبرترین منابع در حوزه زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر است، که با ترجمه علی رامین از سوی انتشارات علمی و فرهنگی چاپ و منتشر شده است.

در این بخش می‌خوانیم: «مبانی فلسفه هنر» به طور کلی مباحث گوناگونی را درباره ویژگی‌های مشترک هنرها تشریح می‌کند و آرا و اندیشه فیلسوفان بزرگ را که به تعبیر و تأویل آثار هنری پرداخته‌اند، با بیانی روشن بله بحث و نقد می‌کشد. پیش از این مباحث مترجم کتاب نیز مقدمه‌ای مختصر و مفید در تعریف واژه استتیک (زیبایی شناسی) ارائه کرده است.

علی رامین در این مقدمه یکی از سؤال‌های پایه‌ای در راستای چیستی «فلسفه هنر» را مطرح کرده است: «مهم‌ترین دغدغه هنر چیست؟». وی در ادامه بحث و برای کشف پاسخ این سؤال مهم، طبقه‌بندی خاصی از تعاریف هنر را ارائه می‌دهد. این مباحث مناسب‌ترین درگاه ورود به مطالب طرح شده در این کتاب است. بنابراین مخاطبان مطالعه این مقدمه را به هیچ روی نباید فراموش کنند.

فصل نخست این کتاب به تشریح دلایل رویکرد به هنر اختصاص دارد. شپرد برای شروع بحث ساده‌ترین و مسلم‌ترین دلیل رویکرد به هنر، یعنی مفهوم «لذت» را واکاوی می‌کند. که این لذت پس از مواجه مخاطب با اثر هنری ایجاد می‌شود. دلیل دوم رویکرد به هنر، مسئله داوری است. داوری در هنر همان قضاوت هنری درباره آثار در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، شعر، نمایش و ... است که شپرد در ادامه سه نظریه «نسخه‌برداری»، «فرانمایی» و «فرم» را ارائه می‌کند...»

همچنین «بررسی جایگاه هنر نمایش در محتوای کتاب‌های درسی هنر پایه هفتم» در مقاله‌ای از محمدرضا رهائیده و مهدی پور رضائیان، بخش دیگری از این فصلنامه را به خود اختصاص داده که در چیکده آن می‌خوانیم: «نمایش یکی از هنرهای هفت‌گانه است که از سنت‌ها و آیین‌های کهن سرچشمه می‌گیرد. این آیین‌ها در گذر زمان تغییراتی یافته‌اند تا نمایش به شکل امروزین آن درآمده است و در این مسیر تکاملی سبک‌های مختلف نمایشی پدیدار شده‌اند. امروزه از انواع مختلف این هنر در حوزه‌های آموزشگری، درمانگری، تقویت اجتماعات و غیره مورد استفاده قرار گرفته است.

به رغم اهمیت این هنر و ارزش آن در بحث آموزش، به نظر می‌رسد که در بحث کتاب‌های درسی هنر اول راهنمایی سال ۱۳۶۶ ه‍. ش تا ۱۳۹۲ ه‍. ش به آموزش آن توجه کافی نشده است. در این مقاله مؤلف با بررسی جایگاه این هنر در کتاب‌های درسی هنر اول راهنمایی ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۲ ه‍. ش و بیان ابعاد سودمند آموزش هنر نمایش در محیط‌های آموزشی، به ضرورت درج صحیح آن در محتوای برنامه درسی این کتاب اشاره دارند.

روش تحقیق در این مقاله توصیفی – تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده است. نتیجه به دست آمده از این مقاله حاکی از آن است که استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات هنر نمایش شورایی به عنوان بخشی از محتوای کتاب درسی هنر پایه هفتم می‌تواند برای دانش‌آموزان این پایه مفید واقع شود.»

چهل و سومین شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی «رشد آموزش هنر» در ۸۰ صفحه با قیمت یک هزار و ۸۵۰ تومان منتشر شد.

نظر شما