شناسهٔ خبر: 39366 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تلویزیون برای سریال‌های طنزِ ضعیف پول دارد برای آثار محرمی نه!

منصور سهراب پور یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیون معتقد است در مملکتی که مردمش ارادتی ویژه به امام حسین (ع) دارند جای خالی سریال های محرم به شدت در تلویزیون احساس می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ منصور سهراب پور تهیه کننده مجموعه «وفا» که پیش از این از تلویزیون به نمایش درآمده است درباره لزوم تولید سریال‌های مناسبتی برای ماه محرم   گفت: متاسفانه برخی از مسئولان مثل گذشته مناسبات مهم برایشان اولویت ندارد و همین باعث شده است که امسال جای سریال های خوب محرمی به شدت در تلویزیون خالی باشد. هر باکسی را اگر از دست می دادیم عیبی نداشت اما در مورد ایام محرم نباید کوتاهی صورت بگیرد آن هم در مملکتی که مردمش ارادتی ویژه به امام حسین (ع) دارند و این شب ها مخاطبان گسترده ای بی جواب مانده‌اند.

تهیه کننده «شکرانه» درباره اینکه چرا در سال های اخیر برای ماه محرم سریالی نساخته و از تلویزیون فاصله گرفته است، توضیح داد: مهمترین دلیلی که باعث شد این اتفاق نیفتد نداشتن توفیق بود. من همیشه عاشقانه دوست دارم برای این ایام فیلمی بسازم که در شان مردم و مورد توجه آنها باشد.

وی افزود: ضمن اینکه سیاست های سازمان صدا و سیما در بخش نمایش و دست اندرکارانی که در این حیطه تصمیم گیرنده هستند در تدبیر و برنامه ریزی درست برای تولید سریال هایی به مناسبت محرم کوتاهی کردند. اگر بحث مشکلات اقتصادی در تلویزیون مطرح باشد باید هیچ سریالی جلوی دوربین نرود نه اینکه هر روز مجموعه های طنز ضعیف ببینیم ولی در مناسبت های ارزشمندی چون ماه محرم سریالی ساخته نشود.

سهراب پور اظهار کرد: من مجموعه هایی با موضوعات ارزشمند زیادی ساختم که خوشبختانه مورد اقبال مردم قرار گرفتند اما اخیرا شرایط به گونه ای است که انگار طیف خاصی از تهیه کنندگان مشغول به کار هستند و ما فقط می توانیم دعا کنیم که این افراد به گونه ای فیلم و سریال بسازند که ریزش مخاطب تلویزیون بیشتر از این نشود.

وی افزود: بعد از یک سال که از فعالیت مرکز امور نمایشی سیما می گذرد عملا خروجی خوبی از این مرکز شاهد نبودیم. بحث حضور شبکه های ماهواره ای و سریال هایی که مردم را به خود جلب کرده اند اصلا شوخی نیست و من که تجربه ساخت فیلم در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی داشته ام می دانم که این ها تدارک گسترده ای ترتیب داده اند و برای کشور ما برنامه های جدی تری دارند.

تهیه کننده سریال «پروانه» گفت: متاسفانه هیچ عزم جدی‌ای برای ممانعت از نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و سریال‌هایشان نمی بینم و اصلا بعید نیست با این روند ریزش مخاطب تلویزیون روز به روز بیش از پیش شود.

سهراب پور ادامه داد: یقین دارم اگر امروز هم مجموعه های مذهبی و ارزشی چون «وفا» و «شب دهم» و ... ساخته شود دوباره مردم به تلویزیون بر می گردند و حتی بیش از کارهای طنز و اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد؛ به شرطی که تیم تولیدکننده فقط از نورچشمی ها نباشند و آنهایی که قبلا امتحان شان را پس داده اند هم فرصت مناسبی برای ارائه و تولید داشته باشند. دریا دریا سوژه های ناب از موضوعات مذهبی وجود دارد که اگر درست و حرفه ای به آنها پرداخت شود خلا این چند ساله را پر می کند.

نمایی از مجموعه تلویزیونی «وفا»

وی با طرح این موضوع که در پاسخ به اینکه چرا تلویزیون امسال برای مناسبت محرم سریال ندارد باید چند سوال را مرور کنیم، عنوان کرد: اولویت تلویزیون بر چه نکاتی است؟ کسانی که امتحان شان را پس داده اند الان کجا هستند؟ باتوجه به اینکه تولید مجموعه های ارزشی نیازمند حمایت های مادی و معنوی است رسانه ملی چقدر حاضر به پشتیبانی است؟ اگر این ها بررسی شود هم مشکل را پیدا می کنیم هم باتوجه به نیاز مخاطب و شان و منزلت این شب ها می توانیم سریال مناسبتی بسازیم.

این تهیه کننده در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی تلویزیون، شبکه نمایش خانگی چقدر می تواند بستر مناسبی برای تولید مجموعه های ارزشمند باشد؟ گفت: وقتی رسانه ملی با این عظمت و امکانات هست و مردم هم همیشه در انتظار برنامه های خوب تلویزیون هستند چرا آثار ارزشی باید در شبکه نمایش خانگی تولید شود؟ جای چنین آثاری در رسانه ملی است چون همه طیف مردم از سراسر ایران مخاطب آن هستند.

سهراب‌پور درباره فعالیت های خود بعد از دوری از تلویزیون توضیح داد: کسی که شغلش این است و سال ها تجربه فیلمسازی دارد نمی تواند کار دیگری انجام دهد. علی رغم میل باطنی ام با اینکه همیشه تلویزیون را خانه خود می دانم و عاشقانه دوست دارم باز هم در این رسانه کار کنم اما در شرایط فعلی باید فعالیت هایم را در رسانه های دیگر ادامه دهم.

وی در پایان گفت: امیدوارم آینده به گونه ای باشد که هم من و هم آنهایی که به اقتضای شرایط از خانه خودشان دور شده اند بتوانند دوباره فعالیت هایشان را از سر بگیرند. مدیران و مسئولان هم به دنبال از بین بردن ضعف ها و کشف توانایی ها باشند تا تلویزیون باز هم مخاطبانش را به خود جذب کند.

نظر شما