شناسهٔ خبر: 39377 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ مجدد کتاب «آیین شهرداری» پس از ۶۶ سال

آیین شهرداری نام کتابی است که جعفر شعار از عربی به فارسی ترجمه و انتشارات علمی و فرهنگی پس از ۶۶ سال مجدداً آنرا به چاپ رسانده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل از انتشارات علمی و فرهنگی، موضوع کتاب آیین شهرداری در قرن هفتم هجری حسبت است و حسبت در اصطلاح اداری اسلامی به معنی رسیدگی به کار بازار و کوی و برزن و خرید و فروش و منع از تقلب های کسبه و اصناف و کارهایی نظیر این هاست که از لحاظ تشکیلات اداری جدید قسمت هایی از وظایف شهرداری است و به همین دلیل، عنوان اصلی کتاب، یعنی «معالم القربة فى احکام الحسبه»، در ترجمه فارسی آیین شهرداری آمده است.

این کتاب که شامل مقدمه­ و یادداشت بر چاپ سوم به قلم مترجم و هفتاد باب در شرح و توصیف حسبتی نوشته شده است.

در کتاب مورد اشاره، مولف از معاملات ناروا و مشاغل فرومایه و پست گرفته تا وظایف خادمان مساجد، موذنان، قاضیان، گواهان و ... همه را در نظر دارد و بر هر یک نکته ای بدیع و پندی نیکو دارد.

از ویژگی های این کتاب می توان به این نکته اشاره کرد که نویسنده، تنها به بیان حکم فقهی بسنده نکرده، بلکه وارد موضوع و مصداق نیز شده و موارد عملی هر یک را نشان داده و وظایف محتسب را در آن موارد برشمرده است.

همچنین این کتاب حاوی اطلاعات سودمندی درباره اصناف قرن هفتم هجری است و نوع معیشت و حرف و پیشه‌ها را در آن دوره معلوم می‌کند و زمینه‌ای برای مطالعه و تحقیق در تحول پیشه‌ها به دست می‌دهد.

انتشارات علمی و فرهنگی «آیین شهرداری در قرن هفتم هجری» را در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در پاییز سال ۱۳۹۴ به بازار کتاب عرضه کرده است.

گفتني است انتشارات علمی و فرهنگی ناشر برگزیده هفدهمین، بیستمین، بیست و دومین، بیست و سومين و بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

نظر شما