شناسهٔ خبر: 39381 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رزم رستم و اسفندیار از نگاهی نو

شکرخدا گودرزی از اجرای نمایش «راز مهر راز سپهر» در جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر خبر داد و عنوان کرد در اجرای این اثر نمایشی از منظری متفاوت به این داستان کهن حماسی پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازمهر؛ شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیتش در عرصه تئاتر به  گفت: مدتی است تمرین های نمایش «راز مهر راز سپهر» برای اجرا در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر آغاز شده است.

وی درباره اینکه چطور با اینکه در تدارک اجرای نمایش «سیمرغ و سهرود» بود متنی دیگر را برای کار انتخاب کرد، توضیح داد: با طولانی شدن روند پیگیری اجرای نمایش «سیمرغ و سهرورد» به این نتیجه رسیدم که نمی توانم منتظر مشخص شدن زمان اجرای این نمایش باشم و کار تئاتر نکنم چون در این صورت از خودم راضی نیستم بنابراین نمایش «راز مهر راز سپهر» را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر ارایه دادم که خوشبختانه پذیرفته شد.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: این نمایشنامه درباره رزم رستم و اسفندیار است. زمانی که این داستان شاهنامه را می خواندم به این نتیجه رسیدم که این روایت ظرفیت تبدیل شدن به نمایشنامه را دارد. این داستان یکی از بی نظیرترین آفرینش های ادبی جهان است و به تعبیر اندیشمندان داستان رستم و اسفندیار بهترین داستان شاهنامه به حساب می آید چون رزم دو پهلوانی را به نمایش می گذارد که هر دو از هفت خوان گذشته اند و بسیار قدرتمند هستند.

این کارگردان و پژوهشگر تئاتر متذکر شد: این داستان عناصر پیدا و پنهان بسیاری دارد که در نمایشنامه «راز مهر راز سپهر» سه عنصر آن را پررنگ کرده ام. اولین مساله مهمی که در این داستان مطرح می شود مساله جانشینی اسفندیار است. در حقیقت در اینجا سازوکار آشکار و پنهان شده قدرت نمود می یابد. گشتاسپ پدر اسفندیار برای حفظ قدرت پسرش را به جنگ رستم می فرستد تا کشته شود. در واقع در این داستان مساله فرزندکشی، آگاهانه شکل می گیرد. نکته دیگری که در این نمایشنامه روی آن تمرکز کرده ام موضوع شیفتگی اسفندیار به امر قدسی و دین تازه زرتشت است. به عنوان نمونه اسفندیار هر کاری را در راستای گرویدن مردم به دین زرتشت درست می داند و حتی در یک شب ۱۸ هزار نفر را که حاضر نبودند به این دین نو بپیوندند، می کشد. افراد بسیاری از جمله رستم سعی می کنند او را از این کار بازدارند اما اسفندیار به حرف هیچکدامشان گوش نمی دهد.

گودرزی یادآور شد: یکی دیگر از مسایلی که در این داستان مورد توجه است چشم های اسفندیار است. در کتاب «عقل سرخ» سهروردی حکایت رستم و اسفندیار و چگونگی مرگ اسفندیار از نگاهی متفاوت نقل می شود که برای من بسیار جذاب است و در این نمایش نیز به آن استناد کردم. سهروردی معتقد است منظور از نابینایی اسفندیار آسیب پذیری او از جهل و قایل نبودن حق برای دیگر افراد است. اسفندیار نمی خواهد واقعیت ها را ببیند بنابراین از جایی آسیب می بیند که از دریچه آن به ظواهر دنیا نگاه می کند. او همیشه خودش را در جایگاه حق می بیند و از رستم هم می خواهد که از این منظر با جهان او همراه شود.

کارگردان نمایش «بهرام چوبینه» تصریح کرد: اسفندیار نماینده افراد خود مرکزبینی است که همیشه حق را به خودشان می دهند. این افراط گرایی ها که در دنیای امروز هم مشاهده می شود لطمه جبران ناپذیری بر پیکر انسانیت فرود می آورد.

بازیگر نمایش «ساقی» درباره نحوه پرداخت و شیوه اجرایی این اثر نمایشی توضیح داد: این نمایش را نمی توان با شیوه اجرایی سنتی به صحنه برد. در اجرای این اثر نمایشی به سمت و سوی کمینه گرایی در عناصر رفته و از این طریق اجرایی روان و جاری خواهیم داشت. برخی از صحنه های نمایش به شیوه خنیاگری روایت می شود و از موسیقی زنده نیز در اثر بهره خواهیم برد. نمایشنامه «راز مهر راز سپهر» نیز برای انتشار به نشر نگاه معاصر سپرده شده که امیدوارم همزمان با جشنواره تئاتر فجر منتشر شود.

وی در پایان صحبت هایش درباره گروه بازیگران نمایش گفت: در این نمایش محمد صادقی در نقش رستم، کاظم هژیرآزاد در نقش پَشوتن برادر اسفندیار، محمد ساربان در نقش گشتاسپ، مجید جعفری در نقش جاماسب، ساغر عزیزی در نقش کتایون، نوید گودرزی در نقش اسفندیار، مانلی حسین پور در نقش ماه چهر، رضا جعفری در نقش بهمن پسر اسفندیار، مهدی علی‌نژاد در نقش پیک و یاسر خاسب در نقش سیمرغ به ایفای نقش می پردازند. فرشته لیوانی و نیما گودرزی نیز خنیاگران نمایش هستند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از مجری طرح: هادی کرمی، دستیار کارگردان و مدیر تولید: نیما گودرزی، طراح صحنه: فریبرز قربان زاده، طراح لباس: نمژگان عیوضی، دستیار دوم کارگردان میلاد حسینی، منشی صحنه: لیلا صوفی، عکاس: امیر خدامی.

نظر شما