شناسهٔ خبر: 39382 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جواد زهتاب: اشعار مداحان امروز در شأن محرم نیست

جواد زهتاب، مدیر اجرایی انجمن شاعران ایران و دبیر نشست‌های ˝شب‌های شیدایی˝ از چند و چون برنامه این شب‌های خانه شاعران ایران گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ جواد زهتاب، مدیر اجرایی انجمن شاعران ایران و دبیر "شب‌های شیدایی" درباره پیشینه این برنامه گفت: پیشینه برگزاری "َشب‌های شیدایی" به دو سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که سهیل محمودی، ساعد باقری و خانم سالاروند این برنامه را به خانم راکعی، مدیر عامل انجمن شاعران پیشنهاد دادند، و البته این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت.

زهتاب گفت: محوریت "شب‌های شیدایی" ادبیات عاشورایی است و بیش از همه به قرائت شعرهایی در این حوزه و همین طور بررسی متون نثر کهن فارسی در ارتباط با ادبیات عاشورایی می‌پردازد.

او اضافه کرد: در میان کسانی که به شعرخوانی می‌پردازند (۲۱ شاعر) هم شاعر پیشکوست حضور دارد و هم شاعرانی از نسل جوان. اما در این میان باید اشاره کنم که فلسفه برپایی "شب‌های شیدایی" بر این اصل استوار بوده است که همه هنرمندان در طیف‌های مختلف در این نشست‌ها حضور پیدا کنند. زهتاب گفت: بر همین مبنا ما مهمانانی از ژانرهای مختلف هنری مثل رضا امیرخانی (داستان)، فرزاد ادیبی و رسول مرادی(تجسمی) یا زرویی نصر آباد (شاعر طنزپرداز و صاحب رمانی با محوریت و موضوعیت زندگی حضرت ابوالفضل علیه السلام) داشته‌ایم.

زهتاب افزود: شب اول "شب‌های شیدایی" نیز خانم الهی قمشه‌ای سخنرانی داشتند. همچنین مهمانی تاجیکی نیز داشتیم که یکی از شاعران نامدار تاجیکستان هستند: خانم گل رخسار.

او گفت: همچنین باید به برنامه "محرم و عواطف فراگیر" در دل "شب‌های شیدایی" اشاره کنم که در آن هنرمندانی از مذاهب گوناگون در آن حضور دارند و به محرم و حال وهوای عاشورا می‌پردازند. تا به حال مهمانانی ارمنی و اهل سنت را میزبانی کردیم و در شب‌های آتی قرار است مهمانی زرتشتی نیز داشته باشیم.

زهتاب گفت: اجرای این برنامه ("شب‌های شیدایی") بر عهده سهیل محمودی است. آیتم مقتل خوانی ما که در آن به بررسی یکی از متون کهن تاریخی می‌پردازیم بر عهده ساعد باقری است، اجرای آواز در آیتم "بررسی سنت نغمه پردازی در محرم" که در آن به یکی از نوحه‌های قدیمی پرداخته می‌شود بر عهده هاشم احمدوند است و قاری این برنامه سید حسین موسوی بلده یکی از مهمترین قاریان ایران و جهان اسلام است.

زهتاب توضیح داد: البته قرائت قرآن در این برنامه هرگز شبیه دیگر برنامه‌ها که صرفا حکم آغاز کار را دارد نیست بلکه به این بخش نیز به عنوان یک آیتم مهم نگاه شده و اتفاقا اجراهای فوق العاده سید حسین موسوی بلده آن چنان تاثیر گذار است که می‌توان گفت بسیاری از مخاطبان برای شنیدن صدای ایشان به این برنامه می‌آیند.

جواد زهتاب در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شعر عاشورایی گفت: به نظر می‌آید باید بین شعر عاشورایی و آیینی تفاوت مهمی قائل شد. وقتی ما صحبت از شعر آیینی می‌کنیم ممکن است به آیین‌های ملی از جمله شب یلدا یا نوروز نیز نظر داشته باشیم، اما وقتی سخن از ادبیات و شعر عاشورایی است، واضح است که درباب چه موضوعی به صورت اخص سخن می‌گوییم.

زهتاب گفت: بسیاری از شاعران ما فکر می‌کنند تنها ادبیات مصداقی می‌تواند ذیل ادبیات عاشورایی قرار بگیرد، اندیشه‌ای که موجد کنگره‌ها و جشنواره‌های مختلف دیگر کشورمان هم هست، اما باید توجه داشت که هر شعر و اثر ادبی که با محتوای ظلم ستیزی، عدالت طلبی، مبارزه با ظلم و از این قبیل موضوع‌های عاشورایی تولید می‌شود ذیل ادبیات عاشورایی قرار می‌گیرد.

زهتاب در پایان در پاسخ به این سوال که شما ادبیات عاشورایی مداحان امروز کشورمان را به لحاظ محتوایی چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: البته این موضوع دامنه گسترده‌ای دارد و آثار متنوعی در این زمینه می‌شنویم، اما عموما پیشکسوت‌های این فن بیشتر از جوان‌ها حواس‌شان به سنت‌ها هست.

زهتاب ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مداحان جوان ما ترانه‌هایی را می‌خوانند که هیچگونه سنخیتی با فضای محرم ندارد و بعضا از ترانه‌های لوس آنجلسی الگو برداری شده‌اند.

زهتاب در پایان گفت: البته این موضوع از روی قصد و غرض نیست و فکر می‌کنم برآمده از عدم شناخت و معرفت ایشان به ماهیت کاری است که انجام می‌دهند. به هر روی ترانه‌های این افراد در شأن عاشورا نیست و سنخیتی با فضای محرم ندارد.
؛ "شب‌های شیدایی" هر شب از اول محرم تا هفتم محرم در انجمن شاعران ایران (خانه شاعران) از ساعت ۱۹ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

نظر شما