شناسهٔ خبر: 39387 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نگاهى به نمایشگاه پوستر از صفر / فرصت ٧ ثانیه‌اى یك پوستر در شهر

سعید فلاح‌فر - ... گرافیك در هر جامعه‌ای نسبت مستقیم با فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد ...

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ این روزها خانه هنرمندان در نگارخانه استاد "میرمیران" پذیرای علاقه‌مندان گرافیك است؛ نمایشگاه پوسترهای حجت مجرد با عنوان "پوستر از صفر".

حجت مجرد متولد دوازده شهریورماه ۱۳۵۲ اردبیل است و دانش‌آموخته ارشد رشته گرافیك. در حال حاضر علاوه بر نقاشی و فعالیت‌های حرفه ای طراحی گرافیك، به تدریس این رشته نیز اشتغال دارد.

در بخشی از بیانیه نمایشگاه آمده است: "گرافیک در دنیای معاصر یعنی عصر انفجار اطلاعات، جایگاه بس رفیعی را به خود اختصاصی داده است؛ یک پوستر به گونه‌ای ساده تفاوت‌ها را در معرض دید می‌گذارد و سعی بر این دارد در کمترین زمان با بیننده ارتباط برقرار کند و اطلاعات لازم را متناسب با فرهنگ به مخاطب برساند. ارتباط و وسایل ارتباطی باید همچون هنر، بر فراز همه مذاهب و فرهنگ‌ها، تاریخ، دوران و تفاوت‌های جنسیتی قرار گیرد. در این فرصت و زمان هر کس باید اهمیت گفت‌وشنود میان ملت‌ها و فرهنگ‌ها را درک کند و در ترویج آن بکوشد. این پیامی است که ما باید آن را به نسل‌های آینده بیاموزیم."

پیش از هر چیزی لازم می‌دانم یادآوری كنم: گرافیك در هر جامعه‌ای نسبت مستقیم با فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. بنابراین همه‌ی زیرشاخه‌های آن را باید به همین تناسب سنجید. دیگر اینکه انتساب بی‌چون و چرای گرافیك به هنر، درك آن را دشوار می‌کند. گرافیك را باید هنری كاربردی و میان‌رشته‌ای تصور كرد و بر مبنای همین جایگاه از آن بهره برد و یا مورد تحلیل و بررسی قرار داد. اگرچه وزین بودن آن ممكن است به سمت کفه‌ای سنگینی كند. در هنر مطلق؛ ضلع هنرمند و اثر در اولویت است حال آنکه در آثار گرافیكی ضلع میان اثر و مخاطب.

می‌گویند فرصت دیدن یك پوستر (به عنوان یك اعلان شهری) چیزی در حدود هفت ثانیه است. نمی‌دانم این عدد چقدر قطعی است. اما درك پوستر موقوف به توقف زیاد، تأمل و تأنی نیست. یا بهتر است بگویم نباید باشد. چه در محتوا، چه در كشف نشانه‌ها و چه در مرور نوشته‌ها. این یكی از ویژگی‌های مهم پوسترهای این نمایشگاه محسوب می‌شود.

پوسترهای مجرد مقهور جاذبه‌های افراطی نرم‌افزارها نشده است. خواناست و درگیر پنهان‌کاری معانی و یا مبارزه‌طلبی با هوش و نبوغ بیننده نمی‌شود. (پیام نه) پیغامش را به قدر فرصت و همت مخاطب، ساده و صریح می‌گوید، بی‌اینکه از دنیای رسانه‌ای پوستر و تأکید بر قدرت نفوذ آنی تصویر خارج شود.

نمی‌دانم این ما هستیم كه برای دنیای امان واژه می‌سازیم و یا این واژه‌ها هستند كه دنیای احساسات ما را می‌سازند؟ (گمان می‌کنم برای هر دو ادعا مثال‌های قانع‌کننده‌ای وجود دارد.) در هر حال؛ مجرد همچنان به زبان مادری فكر می‌کند و به زبان مادری ایده‌ها و رنگ‌هایش را انتخاب می‌کند. شاید از همین روست كه ساده است و پنل رنگی كوچكی دارد.

نمایشگاه "پوستر از صفر" تا ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار این نمایشگاه، همه روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نظر شما