شناسهٔ خبر: 39392 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هدر رفت پول‌های بادآورده به نشرِ کشور ضربه می‌زند

جواد شیخ‌الاسلامی، شاعر جوان کشور، پایبندی نسبت به ارزش‌های دینی و انقلابی را از جمله ویژگی‌های شاعر تراز انقلاب بر شمرد و اظهار داشت: شاعر تراز انقلاب باید صادرکنندۀ فرهنگ ناب شیعی باشد، بنابراین باید کار جهانی کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ جواد شیخ‌الاسلامی عملکرد جهانی شاعران در عرصۀ بین‌الملل را مستلزم حمایت مسئولان دانست و گفت: شاعران انقلابی علاقه دارند در این حوزه با سایر کشورها ارتباط برقرار کنند و محصولات‌شان را در قالب‌های مختلف از جمله تولید مجله، ساخت مستند و... در راستای صدور فرهنگ انقلاب عرضه دارند، اما لازمه‌اش حمایت مسئولان است.

وی دربارۀ بررسی سیر اشعار انقلابی از دوران بعد از انقلاب اسلامی اذعان داشت: در سال‌های اخیر و بعد از انقلاب اسلامی توجه ما در حوزۀ ادبیات مخصوصاً شعر گسترش یافت و جریانات خوبی در حوزۀ این نوع اشعار پدید آمد.

شیخ‌الاسلامی افزود: حال در این بین بچه‌های انقلابی که علاقه به حوزۀ فرهنگ و ادب داشتند، به دلیل یک سری وظایفِ سیاسی اجتماعی، از حوزه فرهنگ و ادب فاصله گرفتند. بنابراین لازم بود از ابتدای انقلاب از سوی سیاستمداران و رهبران فرهنگی جامعه به منظور رفع برخی مشکلات رهنمودها و برنامه‌های خوبی طراحی شود و نیروها در جای خودشان مورد استفاده قرار گیرند.

این شاعر آیینی با اشاره به کم‌توجهی برخی نسبت به هنر انقلابی در سال‌های گذشته، تصریح کرد: اگر از ابتدای انقلاب برخی مسئولان و علماء همت می‌کردند، توسط یک سری قوانین و رهنمودها می‌شد جریانی ایجاد کرد تا قسمت اعظمی از نیروهای انقلابی در جریان هنر و ادبیات انقلاب فعالیت جدی داشته‌باشند.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد:‌ لازم بود در سالهای ابتدایی انقلاب به‌دلیل شور و شوقی که مردم انقلابی در آن سالها داشتند هنر و ادبیات دینی جدی‌تر پیگیری می‌شد و جهت‌دهی درست انجام می‌گرفت.

وی افزود: این جریان نزدیک به دو دهه دیر اتفاق افتاد، ولی بعد از فتنۀ ۸۸ عده‌ای از بچه‌های مذهبی وارد فضای شعر انقلاب شدند. مثلاً آقای عرفان‌پور از جمله افرادی بودند که با کتاب «حماسۀ یاسین» شهرت یافتند. همچنین مؤسسه «شهرستان ادب» در همان سال ۸۸ شکل گرفت و در این پنج شش سال اخیر توانست جریان‌سازی خوبی داشته باشد.

شیخ‌الاسلامی اظهار داشت: کسانی که در حوزۀ انقلاب اسلامی شعرسرائی می‌کنند و به قول رهبر انقلاب «حاضر یراقان صحنه هستند»، با شعرشان موضعی می‌گیرند و به بهبود فضای اجتماعی کشور کمک می‌کنند، معمولاً از دوستانی هستند که از دل هیئات و مساجد بیرون آمده‌اند.

صاحب کتاب «بی تو نبودن»، دربارۀ حوزۀ نشر انقلاب اظهار داشت: متاسفانه حوزه نشر و فروش کتاب وضعیت خوبی ندارد و بسیاری از ناشران و کتاب‌فروشان بزرگ کشور بر این موضوع تأکید دارند.

شیخ‌الاسلامی درباره تبعات رکود عرصۀ نشر کتاب توضیح داد: وقتی کتاب خریده نشود، شور و شوق مؤلف از بین می‌رود،‌ خلاقیت‌هایی که در اثر تشویق مخاطبین رشد می‌کند، به رکود کشیده می‌شود، بنابراین باعث می‌شود خیلی از ناشران معروف کم کم ورشکسته شوند. کسانی که در این فضا در میدان هستند، به نظرم مجاهد هستند.

وی افزود: موضوع دیگری که در فضای نشر انقلاب قابل بررسی است، موضوع بودجه‌های بادآورده برخی سازمانهاست در صورتی که تجربه کاری ندارند و عملکرد خوبی هم از خود نشان نداده‌اند. کافه‌کتاب درست می‌کنند و تعدادی کتاب می‌چینند و بعد از یک سال هم ورشکست می‌شوند. این پول‌های بادآورده برای ادبیات و نشر انقلاب آسیب‌زاست.

شیخ‌الاسلامی هشدار داد: این پول‌های بادآورده‌ که از سوی برخی سازمان‌ها به مجموعه‌های فرهنگی تزریق می‌شود، ضربه‌ای نرم و خزنده‌ به فضای نشر کشور وارد می‌کند، بنابراین لازم است افرادی که در این فضا فعالیت می‌کنند، یا از این امکانات استفاده نکنند و یا اگر استفاده می‌کنند، دل بسوزانند و کار جدی انجام دهند. چون ما در تمام شئون انقلاب نیازمند کار جدی هستیم.

وی با اشاره به لزوم حمایت مسئولان از مؤلفان و ناشران انقلاب تأکید کرد: مؤلفان و ناشران حوزۀ انقلاب که با دغدغه‌ای انقلابی وارد میدان شدند، باید مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند. کتاب خوب که نوشته می‌شود، باید حق‌التحریر مناسبی به مؤلف داد. یا مردم باید کتاب مؤلف را بشناسند، بنابراین باید از طرفی تبلیغات صورت گیرد. با این رویه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه اصلاح خواهد شد.

شیخ‌الاسلامی افزود: مقام معظم رهبری در این باره جمله‌ای دارند که فرمودند اگر لازم باشد من روزی یک ساعت و نیم صحبت کنم، اما مطمئن باشم با این مدت صحبت، مردم کتاب‌خوان می‌شوند، حاضرم این رفتار را انجام دهم.

نظر شما