شناسهٔ خبر: 39428 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«قانون کتاب» منتشر شد

نخستین چاپ کتاب «قانون کتاب» اثر نغمه طالاری از سوی خانه کتاب منتشر شد. این اثر حاوی متن کامل قانون‌ها، تصویب‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و توافق‌نامه‌های بین‌المللی مربوط به کتاب، به ترتیب از آغاز تا امروز است.

«قانون کتاب» منتشر شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در ابتدای کتاب «قانون کتاب» مقدمه‌ای از مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب ارائه شده است. در این بخش می‌خوانیم: «کتاب حاضر که مشتمل بر مجموعه قوانین حوزه نشر است، گامی مهم برای آشنایی به این قوانین و چند و چون آن است. این کتاب در وهله اول دستنامه‌ای مهم برای فعالان حوزه نشر یعنی پدیدآورندگان کتاب، چاپخانه‌داران، ناشران، کتابفروشان، ... و همچنین مدیران و برنامه‌ریزان حوزه کتاب به شمار می‌رود تا بتوانند با مطالعه و بهره‌گیری از قوانین موجود در آن نگاهی حرفه‌‌ای و قانونمند به فعالیت‌های خود در این حوزه داشته باشند.
 
و در وهله دوم امکانی است برای مدیران حوزه کتاب و قانون‌گذاران تا با نگاهی موضوعی کاستی‌ها و خلأ‌های این بخش را بهتر از قبل شناخته و نسبت به تصحیح، تکمیل و یا تدوین قوانین اقدامات لازم را برای برنامه‌ریزی بهتر در حوزه کتاب صورت دهند.»
 
همچنین سیدفرید قاسمی، مدیر مرکز کتاب‌پژوهی در این اثر، سیر تاریخی قوانین کتاب در ایران از آغاز تا مشروطه را ارائه کرده است.
 
«قوانین»، «آیین‌نامه‌ها»، «تصویب‌نامه‌ها»، «اساسنامه‌ها»، «موافقت‌نامه‌ها»، «آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری» عناوین بخش‌های مختلف کتاب «قانون کتاب» را تشکیل می‌دهند.
 
از جمله مواردی که در این اثر به آنها پرداخته شده است می‌توان به معافیت‌های مالیاتی و مصوبات جدید آن، تصویب‌نامه درخصوص تنظیم اساسنامه و تشکیل صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان و هنرمندان کشور، طرح اهدای جایزه ادبی جلال آل احمد، موافقت‌نامه برای وارد کردن لوازم تربیتی و علمی و فرهنگی و همچنین تعیین قیمت فروش کاغذ چاپ تولید داخل و کاغذ مطبوعات تولیدی شرکت چوب و کاغذ مازندران اشاره کرد.
 
نخستین چاپ کتاب «قانون کتاب» به کوشش نغمه طالاری، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۳۹۲ صفحه، به بهای ۳۰ هزار ریال، از سوی خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.

نظر شما