شناسهٔ خبر: 39434 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر علوم: ایران رتبه نخست شتاب علمی در منطقه را دارد

دهلی نو- ایرنا- معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیشرفت علمی کشور در زمینه های مختلف تصریح کرد: هم اکنون کشور از نظر شتاب در رشد و تعداد مقالات علمی در رتبه نخست منطقه قرار گرفته است .

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ دکتر مجتبی صدیقی روز چهارشنبه در مراسم معارفه رایزن جدید علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره در دهلی نو افزود:سرمایه گذاری کشور در سالهای گذشته در زمینه تحصیلات تکمیلی ،زمینه رشد علمی و فناوری کشور را فراهم کرده است .
وی تصریح کرد: هم اکنون کشور از نظر تولید علم نیز رتبه دوم منطقه را در اختیار دارد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این دستاوردها درحالی به دست آمده است که کشور با تحریم های شدید روبه رو بوده است .
وی تصریح کرد: کشور در سالهای اخیر در زمینه های مختلف و به ویژه در زمنیه هوا -فضا، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی دستاوردهای بزرگی داشته است .
دکتر صدیقی با بیان اینکه حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در رشته های مختلف در دانشگاهها تحصیل می کنند، اظهار کرد: هرچند توسعه کمی دانشگاهها مورد نظر نبوده، ولی این تعداد دانشجو سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می شود.
وی در ادامه تعداد دانشجویان بورسیه را سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ نفر ذکر کرد و افزود:
در کنار دانشجویان بورسیه اعزام دوره های ۶ تا ۹ ماه مورد توجه قرار گرفته است .
معاون دانشجویی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری گفت: در سال گذشته تعداد ۸۰۰ نفر و امسال نیز یک هزار و ۲۰۰نفر در دوره دکتری به دوره های کوتاه در دانشگاههای معتبر در خارج از کشور اعزام شده اند.
وی افزود: اعزام دانشجویان در دوره های کوتاه مدت و در برخی از رشته ها در هندوستان نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.
دکتر صدیقی با اشاره به حضور ۲۲ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور اظهار امیدواری که ظرفیت خالی دانشگاهها با این دانشجویان تکمیل شود.
وی توجه به کیفیت در کنار کمیت در دانشگاهها را یکی از اولویت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ذکر کرد .
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تقدیر از خدمات دکتر علی اعظم خسروی رایزن پیشین علمی جمهوری اسلامی ایران در شبه قاره، دکتر خلیلی را به عنوان رایزن جدید علمی در شبه قاره معرفی کرد.
مراسم تودیع و معارفه رایزن پیشین و جدید علمی جمهوری اسلامی در شبه قاره روز چهارشنبه با حضور سفیر جمهوری اسلامی و تعدادی از مسوولان نهادهای ایرانی برگزار شد.
 

نظر شما