شناسهٔ خبر: 39471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کیفر» به حوزه هنری می‌رود/ کشمکش‌های سرباز عراقی- ایرانی

محمد زوار بی ریا درباره دو نمایش «کیفر» و «معبر سفید» که قصد دارد آنها را به زودی روی صحنه ببرد، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد زوار بی ریا کارگردان تئاتر درباره فعالیت های اخیرش در این حوزه گفت: به تازگی دو نمایش «کیفر» و «معبر سفید» را در دو جشنواره سوره ماه و ایثار به صحنه برده ام. نمایش «کیفر» تولید حوزه هنری است و طبق صحبت هایی که انجام شده قرار است تا قبل از پایان سال و احتمالا قبل از آغاز جشنواره تئاتر فجر در سالن ماه حوزه هنری به صحنه برود.

وی درباره داستان این نمایش توضیح داد: «کیفر» درباره زن و شوهر جوانی به نام پری و مهران است که به تازگی صاحب فرزندی شده اند. مهران برای گرفتن گل و شیرینی از منزل خارج می شود اما در راه با عابری تصادف می کند که این تصادف منجر به مرگ عابر می شود. مهران برای پرداخت پول دیه این فرد به دردسر می افتد و به پول ربا روی می آورد. این مساله سختی های بسیاری را پیش روی او قرار می دهد تا جایی که خانواده اش در آستانه از هم پاشیدن قرار می گیرد.

این کارگردان با اشاره به اینکه شیوه اجرایی این نمایش رئالیستی نیست بلکه فضاسازی با نورپردازی های متفاوت شکل می گیرد، بیان کرد: در این نمایش از تکنیک فلاش بک نیز استفاده می شود.

به گفته وی، علیرضا مهران، شهره مکری، سید علی موسویان و حسین پورکریمی بازیگران این اثر نمایشی هستند. وحید لاری طراحی صحنه و بهنام رحیمی نیز آهنگساز نمایش «کیفر» است.

زوار بی‌ریا درباره نمایش «معبر سفید» نیز توضیح داد: نمایش «معبر سفید» که در جشنواره ایثار به صحنه رفت از تولیدات بنیاد شهید و امور ایثارگران است که امیدوارم به زودی شرایط اجرای عمومی آن نیز فراهم شود. این نمایش درباره دو رزمنده به نام های حبیب و جاسم است. حبیب عراقی است و قبل از انقلاب تبعه ایران شده و در جبهه ایران مشغول به خدمت است. جاسم نیز رزمنده ای آبادانی است. این دو مامور می شوند که دیده بان عراقی را با تیر بزنند اما حبیب از این کار اکراه دارد چون دیده بان پسرعموی اوست. به این ترتیب درگیری و کشمکشی بین این دو درمی گیرد و در نهایت نیز هر دو آنها با گرایی که دیده بان می دهد به شهادت می رسند و...

وی در پایان درباره عوامل این نمایش گفت: باران موحدی نویسنده «معبر سفید» است و سید علی موسویان، مهدی میرزاییان، صفورا کاظم پور، علیرضا حاجی نورمحمدی، محمد عمویی و عسل یوسف زاده نیز بازیگران این اثر نمایشی هستند. بهنام رحیمی موسیقی و وحید لاری طراح صحنه نمایش را بر عهده دارند.

نظر شما