شناسهٔ خبر: 39474 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علی رهبری: همواره علاقه مند به اجرای آثار موسیقایی ملی و آیینی بوده‌ام

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران معتقد است پرداختن به ریشه های مذهبی و آیینی مردم ایران با زبان موسیقی از جمله برنامه‌ها و رویکردهایی است که همواره علاقه‌مند به اجرای آن در ایران بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی رهبری با اشاره به انگیزه های مجموعه ارکستر سمفونیک تهران در اجرای «اپرای عاشورا» که هفته گذشته چند شب در تالار وحدت روی صحنه رفت، توضیح داد: به اعتقاد من پروژه «اپرای عاشورا» یک اثر ملی است و اصولا می دانید که من به واژه موسیقی ملی تاکید زیادی داشته و دارم و معتقدم که این عنوان باید سرلوحه فعالیت های مجموعه ارکسترهای ما باشد. به همین منظور در برنامه های «مهر تا مهر» ارکستر سمفونیک تهران تمام تلاش خود را انجام دادم تا ضمن توجه به این موضوع از کارهایی استفاده کنیم که علاوه بر رویکردهای ملی، دارای ریشه های مذهبی نیز باشد. با توجه به اینکه در ایام عزاداری امام حسین(ع) قرار گرفتیم چه چیزی بهتر از «اپرای عاشورا» می توانست ما را به این هدفی که داریم برساند.

​وی با اشاره به حضور نصیر حیدریان به عنوان اولین رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در برنامه «مهر تا مهر» بیان کرد: نصیر حیدریان از جمله افرادی است که از قدیم با کارهای او آشنا هستم، او از هنرمندانی است که در ایام هنرستان جزو شاگردان خوب من محسوب می شد و من از بدو شروع فعالیت هایم در ارکستر سمفونیک تهران علاقه مند بودم که از حضورش در کنسرت‌ها به عنوان رهبر ارکستر استفاده کنم. او هنرمندی است که در خارج از ایران فقط رهبری ارکستر نمی کند بلکه دارای توانایی های زیادی است که باید بیشتر و بهتر از اینها از این توانایی ها استفاده کرد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران معتقد است: ارکسترهای ما به افرادی نیاز دارد که فرهنگ ارکستری داشته باشند و به اعتقاد من نصیر حیدریان از جمله هنرمندانی است که این ویژگی ها را دارد؛ اگر چه طی سال های گذشته در حق او بی معرفتی کردند و نزدیک به ۱۸ سال وی را برای اجرای برنامه در ایران دعوت نکردند. اتفاقا همین فاصله زیاد موجب شد که نسل جوان موسیقی ما با نصیر حیدریان آشنایی چندانی نداشته باشند. خوشبختانه ما تصمیم درست و مهمی گرفتیم و وقتی بنا بر این شد که «اپرای عاشورا» را روی صحنه اجرا کنیم تصمیم گرفتم از حضور وی برای رهبری ارکستر استفاده کنم.

رهبری در پایان تصریح کرد: من خوب می دانم نصیر از جمله موزیسین هایی است که قلبا ارادت ویژه ای به فرهنگ عاشورا، موسیقی ملی و در عین حال فعالیت های موسیقایی در ایران دارد. او هنرمندی است که به موسیقی ملی اهمیت می دهد و افتخار می کند که به عنوان یک ایرانی همراه با ارکستر سمفونیک تهران برای عاشورا موسیقی کار می کند. او هم مانند ما که با محرم و عزاداری امام حسین بزرگ شدیم دوست داشت و دارد که به سهم خود کارهایی را در این زمینه انجام دهد.

نظر شما