شناسهٔ خبر: 39485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مبانی نظری غرب مدرن» دوباره به بازار رسید

کتاب «مبانی نظری غرب مدرن» نوشته شهریار زرشناش به چاپ دوم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «مبانی نظری غرب مدرن» نوشته شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

این کتاب به صورت درس‌واره و به نیت استفاده جهت تدریس در محافل و کلاس‌های غرب‌شناسی به صورت مختصر و در عین‌حال جامع تدوین شده‌است، مشتمل بر ۵ فصل است: غرب، شرق، مدرنیته، ماهیت مدرنیته، ادوار تاریخی مدرنیته، ایدئولوژی‌های عالم مدرن و اشاراتی کوتاه درباره طبقات در جامعه مدرن نام فصول این کتاب است.

در فصل نخست از غرب به شکل مجموعه‌ای «تاریخی ـ فرهنگی» یاد می‌شود و خاطر نشان می‌شود که چگونه این مجموعه تاریخی ـ فرهنگی به تدریج دامنه نفوذ جغرافیایی بیشتری یافته و از یونان به روم و اروپای مرکزی و شمالی رسیده و با رنسانس و اکتشافات سیطره جویانه اروپایی‌ها وسعت بیشتری یافته است.

در فصل دوم ویژگی‌های مدرنیته معرفی شده که از آن جمله عبارت‌اند از: تأکید بر عقل، اعتقاد به اصل پیشرفت تاریخی، اصالت ـ علم جدید تکنولوژی و سرمایه‌سالاری.

در فصل سوم هفت دوره تاریخی مدرنیته تشریح شده که عبارت‌اند از: ۱ ـ دوران تکوین رنسانس و رفُرماسیون، ۲ ـ بسط رفُرماسیون و ظهور فلسفه جدید ۱۵۴۶ ـ ۱۶۵۰ میلادی ۳ ـ عصر روشنگری و تدوین جهان‌بینی مدرن ۱۶۵۰ـ۱۸۰۰ میلادی ۴ ـ رمانتیسم مدرن و تدوین علوم انسانی ۱۸۰۰ ـ ۱۸۵۰ ۵ ـ فراگیری انقلاب صنعتی ۱۸۵۰ـ۱۹۰۰ ۶ ـ اعتراض پست مدرن و وقوع جنگ‌های جهانی ۱۹۰۰ ـ ۱۹۸۰ میلادی ۷ ـ عصر فراصنعتی و گسترش رویکرد معنوی.

در فصل چهارم پس از بیان مفهوم ایدئولوژی، درباره ایدئولوژی‌های دنیای مدرن توضیح داده می‌شود. این ایدئولوژی‌ها عبارت‌اند از: دموکراسی، لیبرالیسم، سوسیالیسم، ناسیونالیسم، فاشیسم و فمنیسم.

در فصل پایانی هم شرح مختصری از طبقه اجتماعی و اقسام آن در تمدن مدرن به دست داده شده است.

چاپ دوم مبانی نظری غرب مدرن در ۱۵۶ صفحه، قطع رقعی، ۵۵۰۰ تومان و تیراژ ۱۰۰۰ نسخه از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

نظر شما