شناسهٔ خبر: 39494 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خیراندیش:لزوم تفکیک کتابسازی‌های تاریخی با کتاب‌های پژوهشی

رسول خیراندیش، عضو هیات علمی دانشکده تاریخ دانشگاه شیراز می‌گوید: همه کتاب‌های تاریخی لزوما نباید مانند کتاب‌های تحقیقی دارای ابتکار و اکتشاف علمی باشند و از این ویژگی بهره ببرند بلکه برخی افراد جامعه نیاز به دانستن تاریخ در قالب رمان هستند.

خیراندیش: برخی به مطالعه تاریخ در قالب رمان علاقه‌ بیشتری دارند/ لزوم تفکیک کتابسازی‌های تاریخی با کتاب‌های پژوهشی

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر رسول خیراندیش، عضو هیات علمی دانشکده تاریخ دانشگاه شیراز گفت: کتاب‌های تاریخی در ضوابط معینی تالیف می‌شود زیرا تاریخ یک علم استنادی است و بدون استناد هیچ کتاب تاریخی را نمی‌توان نوشت.

وی ادامه داد: با همین معیار به سادگی می‌توان کتاب‌هایی را که در حوزه تاریخ چاپ می‌شود سنجید. اما در یک سطوحی دیگر کتاب‌های تاریخی برای گسترش دانش احتیاج به تکثیر دارند و همه کتاب‌های تاریخی لزوما نباید مانند کتاب‌های تحقیقی نوع نخست دارای ابتکار و اکتشاف علمی باشند و لزومی هم ندارد که از این ویژگی بهره ببرند.
 
این پژوهشگر و کتابشناس افزود: به عنوان مثال یک کتاب تحقیقی درباره یک دوره تاریخی نوشته شده نمونه‌های ساده‌تری از آن برای سنین پائین‌تر یا گروه‌های مختلفی از مردم تولید می‌شود زیرا لازم است که همه افراد جامعه سطحی از دانش تاریخی را داشته باشند یا با استفاده از منابع تحقیقی تاریخی کتاب‌هایی به شکل رمان‌های تاریخی نوشته شود این هم به باور من برای عموم لازم است.

خیراندیش ادامه داد: اما در گام نخست تاریخ، علمی است مستند با تکیه بر اسناد و آن چه به لحاظ تاریخ‌نگاری معتبر دانسته می‌شود کتاب‌هایی است که دارای منابع و مراجع تحقیقی دست اول باشد. این مرزبندی خودبه‌خود باعث می‌شود کتاب‌هایی که این چارچوب را دارند از اهمیت کمتری برخوردار باشند؛ به عبارتی باوجود این که آمار کتاب‌های چاپ شده تاریخی تعداد بالایی را دربرمی‌گیرد، تعداد کتاب‌های تحقیقی مبتنی بر ابتکار، نوآوری و نظریه‌پردازی بسیار انگشت‌شمار است.

وی افزود: در رشته تاریخ نیز کتابسازی صورت می‌گیرد اما نه به صورتی که نتوان این کتابسازی‌ها را تشخیص داد و نقادی کرد. از طرفی همین کتاب‌های تحقیقی تاریخی نیز با یک مشکل کمیت‌گرایی مواجه است که در نظام علمی ما متاسفانه این مشکل وجود دارد زیرا توسعه بسیار سریع تحصیلات تکمیلی و ضرورت نوشتن پایان‌نامه یا مقاله توسط دانشجویانی که در این مقاطع هستند موجب شده نظارت اندکی در این زمینه وجود داشته باشد در نتیجه عنوان‌های تکراری و تکرار در مطالب افزایش یافته است.

این عضو هیات علمی دانشکده تاریخ دانشگاه شیراز راهکاری در این زمینه ارائه داد و گفت: به باور من راهکار معضل کتابسازی این است که شبکه‌های اطلاع‌رسانی دانشگاهی باید به اندازه‌ای قوی شود که در ابتدا از عنوان‌های تکراری جلوگیری کند و در ثانی راه برای هر نوع کپی‌رایت، سرقت ادبی و کتابسازی گرفته شود.

نظر شما