شناسهٔ خبر: 39535 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ساختار فراگیر برای کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه ایجاد شود

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد : باید ساختار فراگیر برای برگزاری کرسی‎های نظریه پردازی و آزاداندیشی در حوزه ایجاد شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی در مورد کمرنگ بودن کرسی‌های نظریه پردازی، آزاداندیشی و نقد و مناظره در حوزه‌های علمیه که از مطالبات چندین ساله مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه است، اظهار داشت: شورای عالی حوزه‌های علمیه باید واحدی را در حوزه تعریف و افراد قابل قبولی را انتخاب کند که این مطالبه را با جدیت مورد پیگیری قرار دهند.

معاون جامعه مدرسین با بیان اینکه برگزاری کرسی های نظریه پردازی به صورت دستوری محقق نمی‌شود، تاکید کرد: ساختار حوزه علمیه باید به گونه‌ای تعریف شود که حوزویان به ارائه ایده و نظریه ترغیب شوند.

حجت‌الاسلام نظری شاهرودی معتقد است که رویه دستوری برای برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و مناظره، نتیجه معکوس خواهد داشت.

وی سازوکاری که برای برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه تعریف شده را اشتباه دانست و پیشنهاد کرد: حوزویانی که برای دفاع از رساله سطح چهار (دکتری) اقدام می‌کنند، ملزم شوند قبل از جلسه دفاع، دو مقاله پژوهشی جدید را در مجلات علمی - پژوهشی به چاپ برسانند.

معاون جامعه مدرسین در پاسخ به این سئوال که چرا اساتید حوزه رغبتی به این مطالبه ندارد، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد اساتید حوزه کار آموزشی انجام می دهند، در حالی که ارائه نظریه بیشتر بر عهده پژوهشگران حوزوی است. موسسات پژوهشی که زیرنظر معاونت پژوهش حوزه فعالیت می کنند باید اهتمام بیشتری داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد باید ساختار فراگیر برای جلب نظر پژوهشگران حوزوی در راستای ارائه نظریه ایجاد شود.

نظر شما