شناسهٔ خبر: 39537 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارشناسان علوم قرآن و حدیث «تاریخ‌گذاری حدیث» را نقد می‌کنند

گروه مطالعات قرآنی، خانه اندیشمندان علوم انسانی، کتاب «تاریخ حدیث:روش‌ها و نمونه‌ها» را با حضور کارشناسان علوم قرآن و حدیث نقد و بررسی می‌کند.

کارشناسان علوم قرآن و حدیث «تاریخ‌گذاری حدیث» را نقد می‌کنند

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هاجرخاتون قدمی، دبیر نشست‌های گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی ضمن اعلام این خبر به  گفت: کتاب «تاریخ‌گذاری حدیث: روش‌ها و نمونه‌ها» به کوشش سید علی آقایی تهیه و تدوین شده و کار چاپ آن را انتشارات حکمت برعهده داشته است.
 
وی اظهار کرد: این کتاب با حضور مهرداد عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و دانشنامه جهان اسلام، محمدکاظم رحمتی، عضو هیات علمی بنیاد دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و نویسنده اثر برگزار می‌شود.
 
نگاهی به کتاب «تاریخ‌گذاری حدیث»

این کتاب دربرگیرنده دوازده نوشتار از ۱۰ محقق صاحب‌نام در حوزه مطالعات اسلامی است. در فهرست نویسندگان این مجموعه، علاوه بر محققانی از نسل‌های گذشته نظیر «ایگناتس گلدتسیهر» و «یوزف شاخت»، چند پژوهشگر سرشناس غربی از جمله «یوزف فان اس»، «مایکل کوک» و «هارالد موتسکی» و نیز محققانی مسلمان همچون «محمد مصطفی اعظمی» دیده می‌‌شود.

از منظر نویسنده این کتاب، محققان غربی احادیث را داده‌هایی تاریخی برای شناخت و بازسازی جنبه‌های مختلف تاریخ اسلام تلقی کرده‌اند و برای ارزیابی اعتبار و تعیین اصالت این داده‌ها به تاریخ‌گذاری آنها پرداخته‌اند. تاریخ‌گذاری حدیث مسئله‌ای در میان گروهی از اسلام‌شناسان غربی است که روش‌ها و ابزارهایی متنوع را برای بررسی تاریخ پیدایش و رواج روایات اسلامی به کار می‌گیرند. 

«تاریخ گذاری حدیث: روش‌ها و نمونه‌ها» حاوی ترجمه فارسی بخشی از مهمترین نوشته‌ها در پیوند با این مسئله مهم در حدیث‌پژوهی غربیان است که با رهیافت‌ها و نتایج متفاوت در طول چند دهه اخیر منتشر شده‌اند. خواننده کتاب حاضر علاوه بر آشنایی با روش‌ها و نتایج پژوهش‌های نوین غربی درباره تاریخ‌گذاری حدیث، به امکانات و محدودیت‌های هر یک از این روش‌ها پی خواهد برد و همچنین پاسخ‌های برخی محققان مسلمان به نتایج این روش‌ها را در خواهد یافت.
 
علاقه‌مندان برای حضور در نشست نقد کتاب «تاریخ گذاری حدیث: روش‌ها و نمونه‌ها» می‌توانند سه‌شنبه، پنجم آبان‌ماه، از ساعت ۱۷ به خانه اندیشمندان واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو مراجعه کنند.

نظر شما