شناسهٔ خبر: 39554 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نظام آموزش عمومی تفسیر در حوزه تدوین شد/ توسعه تفسیر در استانها

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه گفت: نظام آموزش عمومی تفسیر تدوین شده و برای بررسی و تصویب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارائه شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی تدوین این نظام آموزش را در راستای بسترسازی برای تقویت دروس تفسیر در حوزه‌های علمیه استان‌ها ارزیابی کرد.

وی تاکید کرد: این نظام آموزش با مشارکت مدیر حوزه علمیه قم و تعدادی از استادان حوزه برای طلاب پایه‌های یک تا ۱۰ تدوین و برای بررسی و تصویب به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارائه شد.

این استاد حوزه با اشاره به نگاه مثبتی که اعضای ارشد جامعه مدرسین به توسعه درس تفسیر در حوزه علمیه دارند، گفت: جلسه‌ای با شورای عالی جامعه مدرسین به ریاست آیت‌الله یزدی داشتیم و از این بزرگواران تقاضا کردیم این طرح زودتر تصویب و ابلاغ شود.

حجت‌الاسلام میرکتولی معتقد است که با اجرای این نظام آموزشی، تحول بزرگی در عرصه تلاوت و زیباخوانی تا تسلط به علوم قرآنی و تفسیر در حوزه علمیه به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه این طرح در سه شیوه متون تفسیری مختصر، نیمه اجتهادی و اجتهادی تدوین شده است، تاکید کرد: بر اساس این طرح طلاب پایه‌های یک تا ۱۰ حوزه، علوم قرآنی و تفسیر ۹ جزء قرآن را فرا می‌گیرند و یک جزء را حفظ می‌کنند.

مدیر مجمع عالی تفسیر حوزه، کمبود استاد تفسیر را مهم‌ترین دلیل گسترده نبودن دروس تفسیر در حوزه‌های استانی برشمرد و اضافه کرد: در ماه مبارک رمضان ۳۰ مجتهد و استاد برجسته تفسیر از قم به ۳۰ استان کشور اعزام شدند که هر کدام حداقل ۱۰۰ جلسه تفسیری برگزار کردند. این طرح الگوی خوبی برای تامین اساتید تفسیر در استان‌ها است که در سال آینده توسعه خواهد یافت.

حجت‌الاسلام میرکتولی در پاسخ به این سئوال که نظام آموزش حوزه در سال‌های اولیه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود یا فراگیر، اظهار داشت: با استقبالی که از مدیران مدارس علمیه شاهد هستیم، معتقدم که این طرح باید به صورت فراگیر در استان‌های کشور اجرا شود تا اگر نقاط ضعفی دیده شود، برنامه جدی برای رفع آنها داشته باشیم.

نظر شما