شناسهٔ خبر: 39556 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

60 سال زندگی گارسیا مارکز نویسنده کوبایی تحقیق می شود

دانشگاه دالاس آمریکا تحقیق روی مجموعه ای از اسناد شخصی و دست نوشته های ادبی گابریل گارسیا مارکز نویسنده اهل کوبا را آغاز کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ این مجموعه شامل دست نوشته ها، تصاویر، نامه ها و دیگر اسناد شخصی مارکز در بازه زمانی بیش از ۶۰ سال است.
مرکز هری رنسم دانشگاه دالاس در تگزاس این مجموعه را سال گذشته خریداری کرد.
مارکز که سال گذشته در سن هشتاد و هفت سالگی درگذشت، کار خود را به عنوان روزنامه نگار آغاز کرد و در ادامه با خلق آثاری مانند صدسال تنهایی، عشق سال های وبا، پاییز پدر سالار و چند مجموعه داستان کوتاه نویسندگی را ادامه داد. وی در سال ۱۹۸۲ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد.
خوزه مونتلونگو، کتابنامه شناس در دانشگاه که این اسناد را خوانده است گفت: خوانندگان به آثار پایان یافته دسترسی دارند اما از طریق این آرشیو می توان بعد انسانی یک هنرمند برجسته را دید. در این اسناد نویسنده ای را می بینیم که کل یک بند یا صفحه را حذف می کند و باید آن را دوباره بنویسد؛ یا یک روایت از داستان را حذف و روایت جدیدی می نویسد.
این مجموعه شامل ۴۰ جعبه از فعالیت های ادبی وی از سال ۱۹۴۸ تا ۲۰۰۹ است و پیش نویس آثار مهمی مانند عشق در سال های وبا و صد سال تنهایی را در برمی گیرد.
غیر از این جعبه های زیادی نیز وجود دارد که تاریخ محتویات آنها به سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۳ برمی گردد که شامل نامه ها به دوستانی می شود که مارکز در زمان نوشتن صد سال تنهایی در دهه ۱۹۶۰ با آنها مرتبط بود.
با گذشت زمان و افزایش شهرت وی، شعاع دایره ارتباطات او نیز گسترش یافت و حتی به آکرو کوروساوا فیلمساز شهیر ژاپنی، کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متخد و میلان کوندرا نویسنده مشهور اهل چک رسید.
غیر از دست نوشته ها تصاویری نیز در این اسناد هستند که از دهه ۱۹۳۰ به بعد زندگی وی را نشان می دهد، تصاویری از سفر، رویدادهای رسمی، عکس هایی از مارکز با فیلمسازانی مانند وودی آلن و لوئیس بونوئل یا فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا.
این کتابخانه که در گردآوری و نگهداری اسناد تاریخی تخصص دارد، نسخه الکترونیکی نیز از این اسناد ارائه خواهد داد. این مجموعه کنار آرشیو هایی از دیگر نویسندگان مطرح مانند خورخه لوئیس بورخس نویسنده شهیر اهل آرژانتین، ویلیام فاکنر نویسنده آمریکایی و جیمز جویس نویسنده ایرلندی نگهداری می شود.

نظر شما