شناسهٔ خبر: 39587 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۴۹ اثر ایران در نوبت ثبت جهانی

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۴۹ اثر ایران در نوبت ثبت جهانی در یونسکو است در حالی که تا ۲۰۰۰ اثر بنایی کشور ظرفیت ثبت جهانی دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ مسعود سلطانی فر سه شنبه همزمان با روز جهانی دیداری و شنیداری درکتابخانه ملی ایران افزود: آسیب های موجود برای حافظه جهانی بشری فقط ناظر بر میراث فنی و ماهویی نیست بلکه نسل زدایی فرهنگی زاییده مخاصمات این عرصه ، میراث مستند بشری را تهدید می کند.
وی اظهار کرد سازمان ملی فرهنگی و آموزشی ملل متحد ( یونسکو ) به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای بشری در قرن بیستم نقش بسزایی در توسعه حوزه های مختلف داشته است.
رییس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: شعار یونسکو در هفتادمین سالگرد تاسیس آن یعنی امسال«بایگانی در خطر و حمایت از میراث جهانی » است . این شعار حاوی دو نکته مهم است.
سلطانی فر تصریح کرد: اولین نکته آن این است که علی رغم تنوع فرهنگ ها و هویت ها جامعه بشری یک کل واحد است نکته دوم موضوع حفظ و حراست این میراث و کل واحد به عنوان دستاورد ارزشمند گذشتگان است و جامعه حال برای بشر آینده است.
وی عنوان کرد: ایران با تمدن هزاران ساله تا کنون با تلاش دست اندر کاران موفق به ثبت ۹ سند مکتوب در یونسکو شده است.
سلطانی فر اظهار کرد : درطول ۸۵ سال گذشته و از زمان اولین قانون حراست از میراث فرهنگی در سال ۱۳۰۹، ما موفق به ثبت ملی نزدیک به ۳۲ هزار مکان تاریخی شده ایم که ازاین میان ۱۹ اثر به ثبت جهانی رسیده است.
وی ادامه داد: از ۱۹ اثر ثبت شده در یونسکو سه اثر مربوط به دولت تدبیر و امید و۱۶ اثر مربوط به دولت گذشته است و متاسفانه در این باره ما دچار یک دوره خلاء ۲۴ ساله از ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۳ هستیم که دراین دوره هیچ مکان و بنایی به ثبت جهانی نرسیده است.
سلطانی بیان کرد: از سال ۲۰۰۷ با توجه به میزان زیاد تقاضا متاسفانه یونسکو سالیانه فقط یک سهمیه برای هر کشور جهت ثبت قایل می شود با این حال ما ۴۹ اثر درنوبت ثبت جهانی داریم که کارشناسی آن تمام شده است و این موضوع نشانگر بضاعت بالا و ارزشمند ما در این زمینه است.
وی درادامه گفت: به دلیل ظرفیت فراوان تمدنی کشور حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اثر بنایی و مکانی دیگر داریم که امیدواریم در آینده با تمهیداتی درشرایط ثبت منطقه ای و جهانی قرار گیرد .
معاون رییس جمهوری خاطر نشان کرد : سازمان یونسکو در شرایط فعلی باید برای اقدامات نادرست برخی دولت ها در جعل و مصادره های آثارتاریخی و فرهنگی اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهد و رسالت این سازمان ایجاب می کند همگان را به صلح، دوستی وآشتی ترغیب کند.
رییس سازمان میراث فرهنگی در پایان یادآور شد: شناسایی ، حفاظت ، مرمت و انتشار میراث مکتوب و دیداری و شنیداری وظیفه همه ما است و امیدواریم با اقدامات شایسته ضمن توفیق درباز شناسایی فرهنگ دیرین به نسل جوان بتوانیم میراث فرهنگی فاخر ایرانی را به جهانیان عرضه کنیم .

نظر شما