شناسهٔ خبر: 39634 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیل مبانی معنوی هنر اسلامی در جدیدترین کتاب حسین یاوری

«جایگاه آداب معنوی در فرهنگ و هنر ایران زمین» نوشته حسین یاوری و سمیرا ذاکرانی از سوی انتشارات سایه‌بان هنر منتشر شد. در این کتاب مبانی معنوی هنر اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

 

حسین یاوری

 

حسین یاوری

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسین یاوری گفت: به تازگی تالیف مشترک من و سمیرا ذاکرانی با عنوان «جایگاه آداب معنوی در فرهنگ و هنر ایران زمین» از سوی انتشارات سایه‌بان هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب بر اساس ضرورت و نیاز جامعه دانشگاهی هنرهای سنتی ایرانی تالیف و منتشر شده است.

وی افزود: تخصص من در زمینه هنرهای سنتی ایران و مسائل مربوط به آن است و من معمولا دروسی در این حوزه را تدریس کرده‌ام که کتابی به عنوان منبع درسی نداشته‌اند، بنابراین به تالیف و پژوهش در این دروس روی آوردم. در رشته نگارگری نیز در دانشگاه‌ها درسی درباره آداب معنوی در این هنر داریم که من سال‌ها در دانشگاه شاهد به تدریس آن اشتغال داشتم. بر اساس این تجربه و همچنین درک من از زندگی در جامعه به این نتیجه رسیدم که جامعه ما از آداب معنوی فاصله بسیار گرفته است.

نویسنده کتاب «شناخت صنایع دستی ایران» در ادامه با اشاره به این نکته که اعتقاد دینی در نزد مردم کم شده است، گفت: مسائلی چون احترام به استاد و معلم، احترام به پدر و مادر و بزرگان که در گذشته ایران بسیار رعایت می‌شد، امروزه در میان عامه مردم رنگ باخته است. در دوران امروز ابرمردانی چون جوانمرد قصاب، جهان پهلوان تختی و طیب حاج رضایی که در اخلاق و فتوت شهره بودند، دیگر وجود خارجی ندارند. من در این کتاب کوشیده‌ام تا نشان دهم که هرچه بزرگان مذهبی ایران همچون آیات عظام بروجردی، امام خمینی(ره) و بهجت، به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر فرموده‌اند، نیکو و پسندیده است.

وی همچنین به جای خالی مبانی معنوی در هنرهای سنتی ایران در زمان حاضر اشاره کرد و گفت: در محیط‌های آکادمیک هنر ایران به مقوله آموزش بیشتر توجه می‌شود تا مساله پرورش. مسائل معنوی در هنر نیز به حوزه پرورش باز می‌گردد. متاسفانه امروزه جایگاه‌های کتاب‌های پرارزشی چون «فتوت‌نامه‌ها» نیز از دست رفته است و این آثار نه منتشر شده و نه مورد توجه قرار می‌گیرند. امیدوارم با انتشار کتاب «جایگاه آداب معنوی در فرهنگ و هنر ایران زمین» مبانی معنوی ــ اسلامی در هنر امروز ایران تقویت شود.

یاوری اضافه کرد: «بررسی فرش‌های دوره صفویه و قاجاریه: در موزه آستان قدس رضوی» نیز دیگر کتاب منتشر شده من در سال 1394 است. این کتاب را که به صورت مشترک علی اصغر شیرازی و مهدیه اکبری نوشته‌ام، انتشارات سایه‌بان هنر منتشر کرده است.

این پژوهشگر پرکار هنرهای سنتی همچنین درباره کتاب‌های در دست انتشار خود گفت: هفت کتاب دیگر من نیز تا پایان امسال منتشر می‌شوند که از این تعداد تالیف سه عنوان را به تنهایی و چهار عنوان دیگر را به صورت مشترک با دیگران به پایان برده‌ام. «جایگاه فرشته در نگارگری ایران»، «رسانه‌شناسی و ارتباط با رسانه» و «حصیر و حصیرمانندهای ایران» نام کتاب‌هایی است که به تنهایی تالیف و پژوهش آنها را به سرانجام رساندم. عناوین اول و دوم از سوی انتشارات بیهق کتاب و عنوان سوم نیز از سوی انتشارات سایه‌بان هنر منتشر می‌شود.

یاوری ادامه داد: «هنر آفریقا» مشترک با فرزانه سلیمانی، «جایگاه نور در عکاسی» مشترک با شادی امیری‌کیا، ترجمه «جواهرات باستانی» نوشته جک اوگدن، مشترک با زهره باغبان و «جایگاه زن در دوران باستان» مشترک با شیرین بلاش، نام دیگر کتاب‌های در نوبت نشر من است.

«شیشه‌گری دستی در ایران»، «تجلی نور در هنرهای سنتی ایران»، «سیری در هنر و معماری ایران»، «سفال و سرامیک سازی»، «فرش ایران در دوره صفویه»، «شناخت گلیم و گلیم مانندهای ایران»، «مروری بر پیکرتراشی»، «مختصری درباره تاریخ تحولات لباس و پوشاک در ایران»، «آشنایی با چوب و هنرهای مرتبط با آن»، «مبانی هنر»، «شناخت صنایع دستی ایران»، «آشنایی با لباس‌ها و پوشاک سنتی مردم مناطق مختلف ایران»، «مجموعه مقالاتی درباره هنرهای سنتی ایران: جست‌وجوی معنا»، «نکاتی پیرامون مدیریت در کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی» و «کارشناسی آثار صنایع دستی» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده حسین یاوری است.

 

«بررسی فرش‌های دوره صفویه و قاجاریه: در موزه آستان قدس رضوی» تالیف مشترک حسین یاوری، علی اصغر شیرازی و مهدیه اکبری با شمارگان هزار و 100 نسخه، 342 صفحه و بهای 68 هزار تومان از سوی انتشارات سایه‌بان هنر منتشر شده است.

نظر شما