شناسهٔ خبر: 39650 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رومن پولانسکی فردا به دادگاه می‌رود/ سرنوشت نامعلوم خالق «پیانیست»

این کارگردان برنده اسکار درگیر پرونده‌ای است که در آن متهم به ارتباط غیرقانونی با دختری ١٣ ساله در سال ١٩٧٧ شده است و براین‌اساس مسئولان قضائی آمریکا خواستار استرداد او به آمریکا برای اجرای قانون هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق: «کاملا مخالف این عقیده هستیم که چون «رومن پولانسکی» یک کارگردان سرشناس جهانی است نباید مسئولیت اعمالش را بپذیرد». این جمله را «یروسلاو کاژینسکی»، رهبر حزب جدیدا به‌قدرت‌رسیده لهستان، در مورد «رومن پولانسکی»، کارگردان مطرح سینمای جهان، بر زبان رانده است. این کارگردان برنده اسکار درگیر پرونده‌ای است که در آن متهم به ارتباط غیرقانونی با دختری ١٣ ساله در سال ١٩٧٧ شده است و براین‌اساس مسئولان قضائی آمریکا خواستار استرداد او به آمریکا برای اجرای قانون هستند. این کارگردان در آخرین جلسه دادگاهی که در شهر کراکوف برگزار شد، حاضر شد و تصاویر منتشرشده، او را با کت و شلواری سیاه و کراواتی آبی نشان می‌دهد. قاضی دادگاه هم پس از شنیدن دفاعیات پولانسکی صدور رأی را تا آخر اکتبر (دهه اول مهرماه) به تعویق انداخت. برابر با قوانین قضائی لهستان، اگر دادگاه در تأیید درخواست استرداد، حکم صادر کند، وزیر دادگستری درمورد موافقت یا مخالفت با آن تصمیم می‌گیرد. مقامات قضائی آمریکا رومن پولانسکی را متهم می‌کنند که در سال ۱۹۷۷ در جریان یک میهمانی شبانه در ویلای جک نیکلسون، هنرپیشه نامی هالیوود، از دختری ۱۳ ساله به نام سامانتا گایمر سوءاستفاده کرده است. این عمل طبق قوانین ایالت کالیفرنیا تجاوز به فرد زیر سن قانونی به‌شمار می‌آید. پولانسکی در ۱۵ آوریل ۱۹۷۷ با شکایت والدین خانم گایمر دستگیر شد. او در دادگاه به جرم خود اقرار کرد و به سه‌ماه زندان محکوم شد. اما پس از ۴۲ روز با سپردن وثیقه آزاد شد و سپس بدون اجازه مقامات قضائی در ۳۱ ژانویه ۱۹۷۸ به فرانسه پرواز کرد؛ برای اینکه فکر می‌کرد قاضی دادگاه او را سال‌ها به زندان محکوم می‌کند. او دیگر هیچ‌گاه به لس‌آنجلس بازنگشت. پولانسکی از آن زمان در پاریس زندگی می‌کند و تابعیت فرانسوی دارد.
حالا رهبر حزب قانون و عدالت لهستان که اخیرا در انتخابات این کشور با اکثریت آرا به قدرت رسیده است؛ اعلام کرد که «رومن پولانسکی» باید از کشور خارج و به کشور آمریکا تحویل داده شود تا به اتهامات وی که به سال‌ها پیش بازمی‌گردد رسیدگی شود. «پولانسکی» ٨٢ ساله فردا ٣٠ اکتبر در دادگاه حاضر خواهد شد؛ دادگاهی که به احتمال فراوان به استرداد او به آمریکا ختم خواهد شد.
پولانسکی در سال ٢٠٠٢ برای کارگردانی «پیانیست» برنده اولین و تنها جایزه اسکار خود شد، اما هریسون فورد به‌جای او جایزه را گرفت. او در سال ٢٠٠٩ درحالی‌که قرار بود جایزه افتخاری جشنواره فیلم زوریخ در سوئیس را دریافت کند، به درخواست وزارت دادگستری ایالات‌متحده در فرودگاه این شهر بازداشت شد تا پس از استرداد به آمریکا محاکمه شود. او پس از بازداشت، حدود دوماه را در زندان گذراند و سپس بیش از شش‌ماه در کلبه شیک خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد، در حبس خانگی بود تا مقامات سوئیس درمورد استرداد او به آمریکا تصمیم بگیرند. پولانسکی درنهایت به‌دنبال مخالفت دولت سوئیس با استرداد او، آزاد شد. از نگاه بسیاری از لهستانی‌ها او یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های فرهنگی در‌قید‌حیات این کشور است. او اکتبر پیش برای شرکت در مراسم افتتاح یک موزه یادبود در ورشو که به ‌هزارسال تاریخ زندگی یهودیان لهستان اختصاص دارد، به این کشور سفر کرد. پولانسکی بعدا به کراکوف رفت؛ شهری که در آغاز جنگ جهانی دوم همراه خانواده‌اش در آن زندگی می‌کرد. همان‌زمان مقامات قضائی لهستان به درخواست همتایان آمریکایی خود از او بازجویی کردند و سخنگوی دادیاران دادستانی کراکوف اعلام کرد که او برای تحقیقات بیشتر در دسترس خواهد بود.

نظر شما