شناسهٔ خبر: 39688 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتب آمادگی آزمون علوم قرآن و حدیث ویژه مقاطع ارشد و دکتری

بسته کتاب‌های آمادگی ویژه آزمون کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم قرآن و حدیث شامل کتاب‌های «تفسیر تاریخ»، «حدیث»، «تفسیر» و «علوم قرآن» به‌همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این کتاب‌ها با همکاری سجاد اسکندری،‌ مهدی اسمعیلی صدرآبادی، قاسم درزی و هوشمند مطهرپارسا، اکبر ولی‌پور تهیه و تنظیم شده است.

کتاب «تاریخ تفسیر»

در تألیف این اثر از منابعی چون التفسیر والمفسرون تألیف آیت‌الله محمدهادی معرفت، تاریخ تفسیر قرآن کریم تألیف حبیب‌الله جلالیان و شناخت‌نامه تفاسیر سیدمحمدعلی ایازی بهره برده شده است. این کتاب از معدود آثاری است که در این زمینه و ویژه دانشجویان داوطلب ورود به مقطع ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث به چاپ رسیده است.

کتاب در بخش‌های تلخیص التفسیر والمفسرون و شناخت‌نامه تفاسیر و تفسیر قرآن در عصر تدوین تألیف شده است که هر کدام شامل قسمت‌های جداگانه‌ای می‌شود.

کتاب «علوم قرآن»

این کتاب در دو بخش که بخش اول با عنوان اتقان شامل بیست و یک فصل و بخش دوم با عنوان علوم قرآن و شامل هجده فصل تألیف شده است.

در تألیف این کتاب از منابعی چون الاتقان فی علوم القرآن تألیف جلال‌الدین سیوطی، البیان فی تفسیر القرآن تألیف سیدابوالقاسم خویی، پژوهشی در تاریخ قرآن کریم تألیف محمدباقر حجتی و تاریخ قرآن تألیف محمدهادی معرفت استفاده شده است. این کتاب از معدود آثاری است که با این جامعیت در این زمینه به چاپ رسیده است.

کتاب «حدیث»

کتاب «حدیث» در چهار بخش شامل بخش اول خلاصه درایة‌الحدیث شانه‌چی، بخش دوم مهم‌ترین نکات کتاب «علوم‌الحدیث و مصطلحه» صبحی صالح، بخش سوم اصطلاحات حدیثی در یک نگاه و بخش چهارم خلاصه تاریخ عمومی حدیثی مجید معارف تألیف شده است.

در تلخیص منابع از تاریخ عمومی حدیث از مجید معارف، درایةالحدیث از کاظم مدیر شانه‌چی و علوم‌الحدیث و مصطلحه از صبحی صالح استفاده شده است.

کتاب «تفسیر»

در این کتاب تفسیر آیاتی از سوره‌های بقره، اسرا، انبیاء، حج، مؤمنون، یس، حجرات، واقعه، جمعه، انسان، طارق و اعلی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن؛ فضل بن حسن طبرسی و المیزان فی تفسیر القرآن؛ محمدحسین طباطبایی، کتاب‌هایی هستند که در نگارش این اثر استفاده شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این کتاب‌ها در راستای جلوگیری از آشفتگی و سردرگمی دانشجویان متقاضی در مواجهه با منابع ارشد تألیف شده است. در نگارش این کتاب‌ها سعی شده است تا با ارائه دسته‌بندی جامع و جدیدی متناسب با آزمون کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی و همچنین استفاده از اصلی‌ترین منابع، داوطلبان از سردرگمی رجوع به منابع مختلف رهایی یابند و همچنین فهم مطالب نیز آسان‌تر شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور، علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۶۴۸۵۶۶۳ تماس بگیرند یا به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس،‌ خیابان بزرگمهر، پلاک ۸۵ مراجعه کنند.

نظر شما