شناسهٔ خبر: 39744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین وضعیت منشور حقوق دانشجویی

در آذرماه سال 1393 خبر رونمایی از منشور حقوق دانشجویی در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و با حضور معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ انتشار عمومی این منشور ۲ ماه بعد، در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ با بارگذاری متن آن در سایت وزارت علوم اتفاق افتاد.

پس از انتشار نسخه الکترونیکی منشور که دسترسی همگان را به آن ممکن می‌کرد و سپس همزمان با سال تحصیلی جاری نسخه چاپی آن نیز منتشر شده‌ و در نشست معاونین فرهنگی در اختیار مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها قرار گرفت.

آن‌گونه که از مقدمه کتاب مشخص است، این منشور شأن ترویجی آموزشی دارد، نه شأن تاسیسی. به این معنا که در آن حقوق جدیدی برای دانشجویان تعریف نشده است. بلکه حقوق مصرح در قانونی اساسی و سایر قوانین و مقررات موجود، در قالب پنجاه و نه ماده و طی پنج فصل بازنویسی شده‌است. این فصول عبارت اند از: «حقوق اساسی»، «حقوق آموزشی و پژوهشی»، «حقوق صنفی و رفاهی»، «حقوق سیاسی»، «حقوق فرهنگی و اجتماعی» و «حقوق انضباطی». در واقع ارجاع تمام ماده‌ها به قوانین و مقررات موجود از ویژگی‌های برجسته این منشور است. چرا که هم زمینه آشنایی دانشجویان با قوانین و مقررات را فراهم می‌کند و هم حاکی از ضمانت اجرایی متن منشور است.

پس از انتشار منشور در پورتال وزارت علوم، نسخه الکترونیکی آن مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته و محتوای آن را در شبکه‌های مجازی نیز منتشر شده‌ است.

نظر شما