شناسهٔ خبر: 39824 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گذری بر ۲۱ سال فعالیت نمایشگاه مطبوعات در ایران

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های ایران در حالی هفته ی آینده در تهران آغاز به کار می کند که بیش از ۶۰۰رسانه در آن حضور دارند. در این نمایشگاه اهالی رسانه به ارایه و معرفی محصولات و تولیدات خود به مخاطبان می پردازند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها برای اهالی رسانه بزرگترین گردهمایی به شمار می رود. این نمایشگاه و تمام فعالیت های مربوط به آن به همت اصحاب رسانه برگزار می شود و دولت نیز به تحقق آن کمک می کند. به همین منظور شورای سیاست گذاری نمایشگاه از میان تشکل های صنفی مدیریتی مطبوعات شکل گرفته است تا به پویایی نمایشگاه کمک کند. 
گروه اطلاع رسانی ایرنا به بهانه ی برپایی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در گذری کوتاه به بررسی تاریخچه این نمایشگاه از آغاز پرداخته است تا مخاطبان با جایگاه، اهمیت و کارکردهای آن آشنا شوند.
**بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها از ۱۶ تا ۲۲ آبان سال جاری در مصلای امام خمینی(ره) تهران با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسوولانه» برگزار می شود و رسانه های منطقه ای و محلی، نشریه های وزارتخانه ها، نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد، کسب و کار مرتبط با حوزه رسانه، روابط عمومی دستگاه ها و اداره های کل ارشاد استان های کشور در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین بالغ بر ۶۰۰ رسانه و ۵۶۷ غرفه در نمایشگاه امسال حضور دارند که بیشترین متراژ به غرفه مطبوعاتی ها با هزار و ۴۲۰ متر و بیشترین غرفه در بخش سیاسی- اقتصادی با ۷۹ غرفه اختصاص یافته است. 
**بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها از ۱۷ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۳ هجری خورشیدی با شعار «رسانه، آزادی مسوولانه» در قالب ۵۰۹ غرفه اصلی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد. این نمایشگاه با ۲ سال و ۱۰ روز فاصله زمانی با نمایشگاه پیشین گشایش یافت. در مدت زمان میان نمایشگاه نوزدهم و بیستم گمانه زنی های بسیاری برای برگزار نشدن به موقع آن ابراز شد اما کمبود اعتبار، مکان نمایشگاه و نوپا بودن دولت تدبیر و امید از علت های اصلی عنوان شد.
این دوره از نمایشگاه با حضور «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی گشایش یافت. برگزاری مسابقه های معلومات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی از نکته های قابل توجه به شمار می رود.
نمایشگاه سال پیش در قالب ۱۵ محور عمومی و خانوادگی با موضوع هایی همچون دین و اندیشه، رسانه های محلی، فرهنگی و هنری، غیرفارسی زبان، سیاسی و اقتصادی، کودک و نوجوان، روابط عمومی، موسسات، ورزشی، آموزش تخصصی، خبرگزاری ها، روزنامه، نشریه های دانشجویی و کسب و کار مرتبط سازماندهی شده بود.
**نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها از هفتم تا ۱۳ آبان ۱۳۹۱ خورشیدی با شعار «رسانه، کلام صادقانه، نگاه منصفانه» برگزار شد و نسبت با دوره های گذشته تغییراتی گسترده داشت. یکی از رویدادهای قابل توجه در این زمینه را می توان رونمایی از نقشه اطلس ایران در قالب برنامه ای ویژه عنوان کرد. این جشنواره با تلاش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف همگرایی رسانه ها و ایجاد نگاه تخصصی به مطبوعات و رسانه ها شکل گرفت. 
بازدیدکنندگان از نمایشگاه نوزدهم مطبوعات از امکانات فرهنگی همچون کتاب های نفیس تاریخ مطبوعات، دیرینه ها، نشریات مطبوعات، ملزومات موزه و اسناد مرتبط با مطبوعات بازدید کردند و ۱۰ عنوان کتاب تخصصی و تازه در حوزه رسانه در این نمایشگاه رونمایی شد.
در این نمایشگاه برنامه های تازه ای دربخش های ویژه و طراحی برنامه های متنوع فرهنگی- هنری به همراه نشست های تخصصی شکل گرفت و نخستین موزه روزنامه نگاری نیز راه اندازی و اشیای قدیمی همچون دستگاه های چاپ تلکس های قدیمی ضبط خبرنگاری در این موزه به نمایش گذاشته شد.
۳۱ استان در نمایشگاه مطبوعات حضور داشتند که هر استان نماینده ۵۰ نشریه استانی بود. ۸۳۰ غرفه طراحی شده در این نمایشگاه نشان از پیشرفت خوبی داشت، البته این در حالی بود که در نخستین جشنواره مطبوعات ۱۲۰رسانه شرکت کردند. 
** هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از سوم تا ۱۰ آبان ۱۳۹۰ خورشیدی در مصلای امام خمینی(ره) با شعار «جهاد اقتصادی، توسعه ی کیفی و تهذیب رسانه» به فعالیت پرداخت و ۱۰۰ رسانه از بیش از ۵۰ کشور جهان در آن حضور داشتند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افرادی بودند که در مراسم گشایش نمایشگاه حضور به هم رساندند.
این جشنواره در ۶ بخش مطبوعات سراسری، خبرگزاری ها، مطبوعات استانی، پایگاه های اطلاع رسانی مجازی، بخش ویژه و رسانه های خارجی فعال در کشور برگزار شد.
هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها رخداد تازه ای به دنبال داشت، گشایش اتحادیه مطبوعات جهان اسلام در بخش بین الملل این نمایشگاه که با دعوت از ۳۵ کشور به وقوع پیوست.
**هفدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و خارجی، نیز از سوم تا ۱۰آبان ۱۳۸۹ هجری خورشیدی در مصلای امام خمینی (ره) تشکیل شد و یک هزار و ۶۰۰ نشریه و مطبوعات استانی در آن شرکت کردند که در این نمایشگاه ۱۵۰ نشریه و خبرگزاری خارجی برای نخستین بار حضور یافتند و بیش از ۲۵۰ میهمان خارجی از ۵۵ کشور مختلف جهان در هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و خارجی حاضر شدند. 
**شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز از سوم آبان ۱۳۸۸ هجری خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد که در این جشنواره یک هزار و ۸۰۰ نشریه دانشجویی از ۲۱ دانشگاه کشور و پایگاه های خبری اینترنتی و خبرگزاری ها برای نخستین بار در نمایشگاه حضور به هم رساندند. همچنین نمایشگاه عکس همزمان با نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها نیز با بیش از صد عکس در حوزه های هنری، ورزشی، سیاسی و اجتماعی در این مکان به فعالیت پرداخت. 
**پانزدهمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها با شعار «ارتقای محتوا مطبوعات و تقویت روزنامه نگاری حرفه ای» از ۲۶ آبان تا دوم آذر ۱۳۸۷ هجری خورشیدی در مصلای تهران شروع به فعالیت کرد و ۲۷ کشور خارجی در زمینه مطبوعات و خبرگزاری ها در آن حضور یافتند، همچنین در بخش رسانه های خارجی بیش از ۴۹ رسانه از ۲۷ کشور جهان شرکت کردند.
**چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها از ۱۶ تا ۲۲ آبان ۱۳۸۶ خورشیدی در مرکز آفرینش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرد. نمایشگاه مطبوعات در این دوره برای نخستین بار به صورت مستقل از نمایشگاه کتاب برگزار شد و ۴۱۲ نشریه در این سال شرکت کردند و برای نخستین بار نشریه هایی از ۲۴ کشور و ۱۰۸ نمایندگی رسانه های خارجی در این دوره حضور یافتند.
۱۶ آبان ۱۳۸۶ را می توان هنگامه مستقل شدن نمایشگاه مطبوعات دانست زیرا سرانجام اعتراض ها و مخالفت ها به نتیجه رسید و این جشنواره به استقلال رسید اما همچنان حاشیه داشت چون برخی اعتقاد داشتند که جدایی، کاهش مخاطب را درپی خواهد داشت. 
**نمایشگاه سیزدهم مطبوعات و خبرگزاری ها در کنار نمایشگاه بین المللی کتاب در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران در ۱۴ تا ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ با حضور ۵۰۰ نشریه و خبرگزاری آغاز به کار کرد. حضور نشریه های گوناگون در این دوره نسبت به سال پیش ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته بود.
**دوازدهمین نمایشگاه مطبوعات در اردیبهشت ۱۳۸۴ هجری خورشیدی با شعار «مطبوعات، همبستگی ملی، مشارکت عمومی» شکل گرفت که در پایان فعالیت آن خبرگزاری هایی همچون خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری میراث فرهنگی و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان خبرگزاری های برتر برگزیده شدند.
پیش از برگزاری نمایشگاه دوازدهم همواره محل دایمی نمایشگاه بین المللی در تهران مکان برپایی این جشنواره در اردیبهشت بود. همچنین از نخستین سال برگزاری جشنواره مطبوعات در ۱۳۷۲ هجری خورشیدی تا دوره هفتم، این نمایشگاه در تبریز و در سالن شهریار همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب به فعالیت می پرداخت.
نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها هنگامه ای شایسته است تا مدیران، سردبیران، دبیران و خبرنگاران بخش های مختلف رسانه ها دیدار و گفت وگو کنند و از تجربه ها و دانش یکدیگر بهره ببرند و از آن در مسیر اعتلای کارکرد رسانه ها استفاده کنند تا بتوانند در مسیر آگاهی بخشی به آحاد مردم به خوبی گام بردارند.


فاطمه قناد

نظر شما