شناسهٔ خبر: 39836 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«کارنامه اسلام» تجدید چاپ شد

کتاب «کارنامه اسلام» نوشته ی دکتر«عبدالحسین زرین کوب» با موضوع فرهنگ و تمدن اسامی را انتشارات امیر کبیر تجدید چاپ کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کارنامه اسلام یک فصل درخشان تاریخ انسانی است . نه فقط از جهت توفیقی که مسلمین در ایجاد یک فرهنگ تازه جهانی یافتند بلکه به سبب فتوحاتی که آنها را موفق کرد برای ایجاد یک دنیای تازه ورای شرق و غرب.

کتاب «کارنامه اسلام» به بررسی تاریخ اسلام می پردازد و بر اساس اسناد و حقایق تاریخی به رشته ی تحریر در آمده است. کتاب موضوعات اجتماعی و علمی و فرهنگی را در طول تاریخ اسلام روایت می کند.  مطالب کتاب ژرف  و پخته است و قلم جذاب و شیوای دکتر زرین کوب این کتاب را اثری خواندنی ساخته است.

«دکترعبدالحسین زرین کوب، ادیب، مورخ، اسلام شناس، ایران شناس، محقق و نویسندۀ بزرگ معاصر، در ۲۷ اسفند ماه ۱۳۰۱ شمسی در بروجرد، چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۲۴، پس از آنکه در امتحان ورودی دانشکده «علوم معقول و منقول » و «دانشکده ادبیات» حایز رتبه اول شده بود، وارد رشته ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد. و در سال ۱۳۲۷ به عنوان دانشجوی رتبه اول از دانشگاه فارغ التحصیل شد و سال بعد وارد دوره دکترای رشته ادبیات دانشگاه تهران گردید و در سال ۱۳۳۴ از رساله دکترای خود با عنوان (نقد الشعر، تاریخ و اصول آن) که زیر نظر «بدیع الزمان فروزانفر» تألیف شده بود با موفقیت دفاع کرد.

پس از اخذ درجه دکترا، از سوی استاد فروزانفر، برای تدریس در دانشکده علوم معقول و منقول دعوت شد و در سال ۱۳۳۵ با رتبه دانشیاری، کار خود را دانشگاه تهران آغاز کرد و به تدریس تاریخ اسلام، تاریخ ادیان، تاریخ کلام و مجادلات فرق، تاریخ تصوف اسلامی و تاریخ علوم پرداخت. گفتنی است که دکتر زرین کوب در بسیاری از مجامع و مجالس علمی جهانی شرکت کرده و به عنوان نماینده ایران به ایراد سخنرانی پرداخته است»

در قسمتی از کتاب «کارنامه اسلام» می خوانیم :

«تمدن اسلامى که لااقل از پايان فتوح مسلمين تا ظهور مغول قلمرواسلام را از لحاظ نظم و انضباط اخلاقى،برترى سطح زندگى،سعه صدر واجتناب نسبى از تعصب،و توسعه و ترقى علم و ادب،طى قرنهاى دراز پيشاهنگ تمام دنياى متمدن و مربى فرهنگ عالم انسانيت قرار داد ، بي شك يك دوره درخشان از تمدن انسانى است و آنچه فرهنگ و تمدن جهان امروز بدان مديون است اگر از دينى که به يونان دارد بيشتر نباشد کمتر نيست،با اين تفاوت که فرهنگ اسلامى هنوز در دنياى حاضر تاثيرمعنوى دارد،و به جذبه و معنویت ان نقصان راه ندارد.»

کتاب «کارنامه  اسلام» را انتشارات امیر کبیر در قطع وزیری و با قیمت ۱۰ هزار تومان تجدید چاپ کرده است.

نظر شما