شناسهٔ خبر: 39847 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره فيلم كوتاه بدون افتتاحيه آغاز می‌شود

جشنواره فيلم كوتاه تهران كه با همكاري و حمايت خانه كتاب و همزماني بيست‌و سومين هفته كتاب (۲۳ تا ۳۰ آبان) برگزار مي‌شود، قرار است «روز سينما و ادبيات» را در بيست‌وسومين هفته كتاب در تقويم فرهنگي كشور ثبت كنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ فريد فرخنده كيش، دبير جشنواره فيلم كوتاه در نشست خبري جشنواره كه ١٢ آبان برگزار شد، ‌با اشاره به اينكه يكي از سياست‌هاي خانه كتاب و انجمن سينماي جوانان ايران، ترويج كتاب و كتاب‌خواني و همچنين ساخت فيلم‌هايي بر اساس اقتباس‌هاي ادبي است، عنوان كرد: همين سياست‌ها باعث شده توليد فيلم كوتاه بر اساس ادبيات معاصر را در برنامه‌هاي خود داشته باشيم و تا امروز فيلم «كودكان ابري» را كه با اقتباس از داستان مرادي كرماني ساخته شده، به صورت بسته فرهنگي توزيع خواهيم كرد. جشنواره فيلم‌هاي كوتاه از ۲۰ تا ۲۴ آبان‌ ماه و در پرديس سينمايي چارسو برگزار مي‌شود. دبير جشنواره با اشاره به اقتصاد مقاومتي در اين دوره گفت سعي كرده‌ايم جشنواره را با صرفه‌جويي بيشتري برگزار كنند و توانسته‌ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد هزينه‌ها را كم كنيم. او همچنين گفته سال آينده جشنواره جدي‌تري برگزار مي‌شود و تلاش دارند اين جشنواره را به سطح ۱۰ جشنواره برتر جهان برسانند تا از ميان منتخبان آن فيلم‌هايي را براي حضور در اسكار انتخاب كنند. فرخنده‌كيش برنامه‌هاي جنبي جشنواره را نيز معرفي كرد و گفت: برگزاري المپياد فيلم نوجوان با همراهي بنياد سينمايي فارابي و عليرضا شجاع‌نوري، دبير جشنواره فيلم نوجوان يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي ما است كه در همين راستا شب المپياد فيلمسازي را با تقدير از ۷۵ فيلمساز نوجوان در تاريخ ۲۱ آبان‌ماه برگزار مي‌كنيم.

برگزاري بزرگداشت

بزرگداشت گرفتن از برنامه‌هاي جنبي و هميشگي جشنواره‌هاست، در جشنواره فيلم كوتاه امسال بزرگداشت زاون قوكاسيان برگزار مي‌شود. دبير جشنواره در اين باره توضيح داد: زاون قوكاسيان، منتقد فقيد سينماي ايران حق زيادي بر گردن سينماي ايران دارد. اين منتقد بر حوزه‌هاي مختلف اشراف داشت و بنا داريم بزرگداشت قوكاسيان را برگزار كنيم. گروه هنر و تجربه نيز در نظر دارد جايزه ويژه‌اي به بهترين فيلم تجربي سي و دومين جشنواره فيلم كوتاه تهران اختصاص دهد. به غير از مراسم بزرگداشت مرحوم قوكاسيان، در بخش جنبي جشنواره فيلم كوتاه آثار رهبر قنبري و كاوه بهرامي مقدمي نيز مرور مي‌شود.

جشنواره‌اي بدون افتتاحيه

سي‌ودومين جشنواره فيلم كوتاه تهران افتتاحيه نخواهد داشت و ۵۰ نفر از مديران و فعالان انجمن سينماي جوان بر سر مزار امام خميني (ره) تجديد پيمان مي‌كنند و بعد از آن جشنواره شروع مي‌شود.

چرا محمد آفريده بايد داور شود؟

در نشست جشنواره صحبت‌هايي مبني بر حضور محمد آفريده، تهيه‌كننده فيلم «يك خاواده محترم» وجود داشت، فرخنده كيش، محمد آفريده را يكي از خادمان انقلاب و فرهنگ كشور دانست و متذكر شد: شخصيت ايشان مستقل از رفتاري است كه در مورد يك فيلم خاص اتفاق افتاد. حيف است حاميان فرهنگ و انقلاب را با يك خطاي كوچك كنار بگذاريم، در حالي كه افراد زيادي بوده‌اند كه خطاهاي بزرگ‌تري داشته‌اند اما با لطايف‌الحيل، خود را به گونه‌اي ديگر معرفي كرده‌اند.

نظر شما