شناسهٔ خبر: 39863 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیش از یک میلیون نفر در گروه هدف سواد آموزی کشور قرار دارند

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و 300 هزار نفر افراد بیسواد در گروه هدف باقی می مانند که باید در سال های آینده برای باسواد شدن آنها برنامه ریزی شود.

 به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ علی باقرزاده عصر چهارشنبه در حاشیه جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش قم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این افراد معادل حدود سه، چهار درصد جمعیت کشور هستند.
وی افزود: در حال حاضر از این تعداد بی سواد حدود ۲۷۰ هزار نفر زیر پوشش طرح سواد آموزی قرار گرفته اند که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۵۰۰ هزار نفر برسد.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گروه هدف در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار داده شده است، اظهار کرد: سواد آموزی برای افراد بالای سن ۴۹ سال اگر کسی داوطلب باشد انجام می شود و در طول چهار سال گذشته در این گروه سنی نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر باسواد شده اند.
وی مهم ترین مساله را در این زمینه بحث مقاومت بیسوادان برای سواد آموزی بیان کرد و گفت: از این رو توسط دولت مشوق هایی برای آنها پیش بینی شده است که هر کس در این گروه سنی بتواند باسواد شود مبلغ یک میلیون و ۳۴۰ هزار ریال به حساب فرد به عنوان تشویقی واریز می شود و اگر این فرد توسط اعضای خانواده آموزش ببیند و آموزش دهنده را دولت برای او انتخاب نکرده باشد، مبلغ شش میلیون و ۷۰۰ هزار ریال به حساب فرد واریز می شود.
وی افزود: همچنین اگر کسی فرد زیر ۲۰ سال را زیر پوشش قرار دهد، ۲۰ درصد به این مبلغ اضافه و برای کودکان کار نیز کمک آموزشی پرداخت می شود.
و تصریح کرد: برای کودکانی که احتمال ترک تحصیل آنها وجود دارد و یا مشکل اقتصادی دارند دولت اختیاری به این سازمان داده است تا هزینه های آنها را تامین کند. 
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت برای باسواد کردن مردم هیچ چیزی را از مقررات تا مشوق ها کم نگذاشته است، گفت: باید این شوق یادگیری در خود مردم ایجاد شود و دستگاه های اجرایی نیز به فراخور مسئولیتشان در این زمینه تلاش کنند.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه چهارم، تحصیل تا پایان دوره راهنمایی اجباری بود که امیدواریم این مساله در قانون برنامه ششم نیز پیش بینی شود.
باقرزاده، در مورد پیشگیری از بیسوادی کودکان در سن تحصیل گفت: در قانون حمایت از حقوق کودک تحصیل به عنوان حق کودک تلقی شده است و هیچ کس نمی تواند این حق را از او بگیرد.
وی با بیان اینکه مساله سواد آموزی باید تبدیل به یک دغدغه عمومی شود، گفت: برای جلوگیری از این امر باید همه جامعه همکاری کنند تا این مساله به یک رویکرد عمومی تبدیل شود و اگر دیدند کودکی در همسایگی آنها به مدرسه نمی رود این امر را به نهادهای قانونی گزارش دهند.
وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۰ بیش از ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی بیسواد داریم و آنها نیز در طرح های خاص خود مورد آموزش سواد آموزی قرار می گیرند، اعلام کرد: هزینه آموزش ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر آنها را دولت جمهوری اسلامی ایران تقبل کرده است و برای حدود سه هزار نفر نیز با مشارکت کمیساریای عالی پناهندگان طرح سواد آموزی آنها انجام می شود. 
معاون وزیر آموزش و پرورش در سفر به استان قم در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش قم شرکت کرد و نشستی نیز با حدود ۸۰ نفر از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی و ۱۹ نفر از مدیران مراکز غیردولتی طرف قرارداد با فعالیت های سواد آموزی استان قم داشت. 

نظر شما