شناسهٔ خبر: 39898 - سرویس پرمخاطب
نسخه قابل چاپ

«معمای شاه» موجب بازنگری درباره ایشان شود

بازیگر نقش آیت الله طالقانی در «معمای شاه» گفت: امیدوارم این مجموعه نمایشی بتواند بهانه‌ای برای دوباره خوانی و بازنگری در مورد شخصیت‌های بزرگی چون آیت الله طالقانی شود.

  به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون که در مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» نقش شهید آیت الله طالقانی را ایفا می‌کند درباره این نقش و محبوبیت و جذابیت‌های آن  گفت: واقعیتش را بخواهید به همان اندازه که شخصیت آیت الله طالقانی محبوب و دوست داشتنی برای افرادی که به ویژه معاصر ایشان بودند و همگان ایشان را دوست دارند، اجرا کردن نقش‌شان سخت است و اعتراف می‌کنم نقشی بسیار پر استرس و نگران کننده بود و واقعا با هیچ یک از نقش‌های قبلی‌ام قابل مقایسه نیست. من هم نقش‌های تاریخی و معروف مثل شیخ بهایی، شیخ مفید، پدر مولانا و شهید دوران را بازی کردم، اما در بین همه این نقش‌ها، ایفای نقش شهید دوران و بیش از آن، آیت الله طالقانی  برایم سخت بود، برای اینکه شخصیت‌ آیت الله طالقانی را تمام مردم ایران به ویژه متولدین دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ لمس و با وی زندگی کرده‌اند و ایشان را با جزئیات چهره و رفتار به یاد دارند.

وی ادامه داد: بنابراین اجرای نقش شخصیت معاصری چون آیت الله طالقانی که در حافظه واقعی چندین نسل ثبت شده است واقعاً کاری سخت برای بازیگر، کارگردان و گریمور است، اما به هر حال این کار را به اجرا رساندیم.

 

 

دهکردی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم که هم روح بزرگوار این شخصیت مبارز و ملی و عرفانی این روحانی بینظیر به ما کمک کند و هم شرایط اجرایی این امکان را فراهم کند تا گوشه‌ای از شخصیت با ارزش ایشان به نمایش درآید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان مطالعه برای رسیدن به نقش، آیا مطلبی بود که از آن خیلی متعجب شوید، گفت: بی تردید نسل ما عاشق و شیفته آقای طالقانی بودند و با تمام عشق و علاقه‌ای که نسبت به ایشان داشتم، هر ورق از زندگی ایشان را که دوباره خواندم و هر فیلمی که موجود بود را دیدم و هر فایل صورتی که از ایشان شنیدم، واقعاً قدم به قدم حیرت بیشتری کردم از شخصیت اعجاب آور ایشان و بر مقدار علاقمندی و ارادتم به ایشان بیشتر شد.

بازیگر نقش شهید طالقانی در سریال «معمای شاه» تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر روزی به شکلی اندیشه‌های آیت الله طالقانی به ویژه برای جوانان دوباره خوانی شود، مطمئنم جوانان به ویژه قشر دانشجو از حضور و صحبت‌های به روز و مطابق با شرایط اجتماعی امروز چنین شخصی حیرت خواهند کرد، چراکه ایشان دید بزرگ و والا و ارزشمندی داشتند.

دهکردی با ابراز تاسف از کوتاهی در انعکاس شخصیت آیت الله برای نسل جوان، تاکید کرد: متاسفانه تا به امروز در حق اندیشه‌ها و شخصیت آیت الله طالقانی مخصوصاً به لحاظ انعکاس برای نسل جوان کوتاهی شده است و به همین دلیل امیدوارم این مجموعه نمایشی بتواند بهانه‌ای برای دوباره خوانی و بازنگری در مورد شخصیت‌های بزرگی چون آیت الله طالقانی شود.

نظر شما