شناسهٔ خبر: 39902 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی جنسیت در رمان فارسی و مساله نقد در دو کتاب جدید

کتاب‌های «نقد، آفرینشی در زبان» و «جنسیت در رمان فارسی» در قالب مجموعه «سپهر نقد» انتشارات بامداد نو منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دو کتاب «نقد، آفرینشی در زبان» نوشته حسین رسول زاده و «جنسیت در رمان فارسی» نوشته زهره قلزم به تازگی در قالب عناوین جدید مجموعه «سپهر نقد» انتشارات بامداد نو، منتشر و راهی بازار نشر شده اند.

«نقد، آفرینشی در زبان» مجموعه ای از نقد و تئوری های ادبی است که به قلم حسین رسول زاده نوشته شده و دومین کتاب «سپهر نقد» است. نویسنده کتاب در معرفی اثرش می گوید آن چه در این مجموعه گرد آمده است، برگزینی از تاملات نظری و نظرآوری های این قلم در زمینه مسائل نقد ادبی و جایگاه آن است که با ویراستی جدید تقدیم مخاطبان کاوشگر می شود.

عناوین مطالب کتاب به این ترتیب است: «نقد، آفرینشی در زبان»، «چهار امکان بنیادین روایت»، «به سوی خواننده مطلوب مبتلا به بی خوابی مطلوب»، «رمان و بی کرانگی باورناپذیر فرد»، «ملاحظاتی درباره زبان شاعرانه»، «منش استفهامی نقد»، «چرخش زاویه دید، افول دانای کل»، «طرحی برای تاریخ داستان نویسی ایران»، «نقد و دیوانگی»، «رمان به مثابه رمان» و «پرواز قوهای سفید».

این کتاب با ۱۶۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر شده است.

کتاب سوم مجموعه «سپهر نقد»، «جنسیت در رمان فارسی» نام دارد که عنوان فرعی آن «نقد و بررسی نقش های جنسیتی چند رمان نوجوان برگزیده دهه ۸۰»، و به قلم زهره قلزم نوشته شده است.

نویسنده مطالب این کتاب در ابتدای این اثر با اشاره ای گفته است: رمان های فارسی نوجوان برگزیده دهه ۸۰ شمسی از جنبه های گوناگون دارای ارزش و قابل تقدیرند و منتقد می تواند هر یک از آن ها را از دیدگاه های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهد و ارزش های ویژه هرکدام را برشمارد. اما هدف نگارنده در این نوشتار، آسیب شناسی رمان ها از دیدگاه جنسیت و نوع ادبی است. بنابراین در این جا، ویژگی های مثبت رمان ها از دیدگاه های مختلف و جنبه های زیبایی شناسی آن ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این کتاب ۳ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: مبانی نظری، نظریه استیونز و نقد و بررسی چند رمان. در فصل اول، موضوعاتی چون جنس و جنسیت، طرح واره های جنسیتی، زبان شناسی و جنسیت، روانشناسی و جنسیت، جامعه شناسی و جنسیت و زن از دیدگاه انسان شناسان مورد بررسی قرار گرفته اند.

در فصل دوم نیز نظریه استیونز با این دو بخش «جنسیت و نوع ادبی» و «جنبه های داستان، گفتمان و معنا» معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم کتاب نیز به نقد و بررسی چند رمان ایرانی دهه ۸۰ اختصاص دارد که عبارت اند از: «لالایی برای دختر مرده» نوشته حمیدرضا شاه آبادی، «هستی» نوشته فرهاد حسن زاده، «پارسیان و من(جلد اول، کاخ اژدها) نوشته آرمان آرین، «پارسیان و من(جلد دوم، راز کوه پرنده)» نوشته آرمان آرین، «شبی که جرواسک نخواند» نوشته جمشید خانیان، «امپراطور کلمات» نوشته احمد اکبرپور، «جنگ که تمام شد، بیدارم کن» نوشته عباس جهانگیریان و «هزار و یک سال» نوشته شهریار مندنی پور.

این کتاب با ۱۴۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما