شناسهٔ خبر: 39936 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مروری بر کتاب های پر فروش مهر و آبان کتابفروشی ثالث

در دو ماهه نخست پاییز(مهر و آبان) ۱۵ کتاب عنوان پرفروش های کتابفروشی ثالث را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ با وجود همه مشکلاتی که در عرصه نشر کتاب به وجود آمده است اما هنوز روزنه های امیدوارای در عرصه نشر به خاموشی نگراییده است و امید بهبود وضعیت در این عرصه وجود دارد. چنانکه با همه مشکلات ۱۵ کتاب عنوان پرفروش های کتابفروشی ثالث را به خود اختصاص داده است. که ما به معرفی مختصر این آثار می پردازیم.

کتاب «امید علیه امید» نوشته ی «نادژدا ماندلشتام»

کتاب «امید علیه امید» نوشته ی «نادژدا ماندلشتام» روایتی از از زندگى در شوروى زير پاكسازى هاى خونين است ومقطع تاریخی سال های ۱۹۱۷ تا ۱۹۳۶ شوروی را در بر می گیرد و اتفاقات و نظرات و عقاید مخالفان حکومت لنین و دوران خفقان استالینی در شوروی سابق را بیان می کند.

این کتاب از آن نظر که اطلاعات دست اولی از زندگی نویسندگان و روشنفکران در زیر سایه‌ حکومت استبدادی مخوف کمونیستی به دست می‌دهد اهمیت زیادی دارد. در این اثر نویسنده از شجاعت‌ها، ترس‌ها، رنج‌ها و دشواری‌های زیستن و نوشتن نویسندگان و شاعران روس در سال‌های وحشت بزرگ استالینی می‌گوید. علاوه بر آن از این جهت هم اهمیت دارد که مورد استناد بسیاری از منابع تاریخی درباره‌ شوروی استالینی قرار گرفته است.کتاب امید علیه امید را «بيژن اشتري»به فارسی ترجمه کرده و نشر ثالث آن را منتشر کرده است.

«ابر ابله» نوشته«ارلندلو»

کتاب «ابر ابله» نوشته ی «ارلند لو» داستان پسری ۲۵ ساله است که در سردرگمی گرفتار است ودچار دلزدگی خاصی نسبت به زندگی کسالت بار و ساده اش شده است و باصطلاح خودش،ناگهان همه چیز برایش بی معنا شده است و از این هراس دارد که دیگر هیچ وقت شور و اشتیاقی در زندگی نداشته باشد. راوی تلاش می کند تصویری از موقعیت خودش فراهم کند. برای همین مدام لیست های مختلفی می نویسد: لیست داشته ها و نداشته هایش، لیست اطلاعاتش در حوزه های مختلف، لیست کارهایی که در بچگی هیجان زده اش می کرد،لیست کسانی که آنها را الگوی خود قرار می داد و ... او با این کار تلاش می کند به قطعات تصویر خودش نظمی بدهد اما مشکل اینجاست که هماهنگی بین این قطعات برقرار نمی شود...

کتاب حاضر با ترجمه ی «شقایق قندهاری» چاپ شده است.

«یادداشتهای زیرزمینی»  نوشته «فئودور داستایفسکی»

«یادداشتهای زیرزمینی» نوشته ی فئودور داستایفسکی کتابی است که در آن نویسنده مسائل انسان مدرن را مطرح کرده است. بستر اصلی این رمان، روابط انسان مدرن، تنهایی انسان در جهان و مسائلی است که امروز جوامع با آن درگیرند. داستایفسکی در داستان «یادداشتهای زیرزمینی» شرح بسیاری از مسائل و مشکلات روان انسان را که در کارهای روزمره خیلی هم عاقلانه و عادی جلوه می کند به زبان خود بیان می کند.

کتاب «یادداشتهای زیرزمینی» را انتشارات فرهنگ آرش و با ترجمه ی «شهروز رشید» منتشر کرده است.

 

«دختر رهبر سیرک»نوشته «یوستین گودر»

«دختر رهبرسیرک» نوشته ی یوستین گوردر و با ترجمه ی مریم قندهاری، حكايتي از خاطرات دختري را بازگو مي‌كند كه سوداي ثروت اندوزي در سردارند:

در بخشی از این کتاب می خوانیم:«تصميم گرفته‌ام همه چيز را بازگو كنم. مي‌نويسم تا خودم را بهتر بشناسم. تلاش مي‌كنم تا حد ممكن روراست باشم. البته اين بدين معني نيست كه من قابل اعتماد هستم. كسي كه با هر آنچه در باره زندگي خويش مي‌نويسد، مي‌تواند خود را قابل اعتماد جا بزند، قاعدتاً حتي پيش از آن كه عازم آن سفر دريايي پر مخاطره شده باشد، كشتي اش به گل نشسته و خود را به كشتن داده است. نسخه اصلی کتاب «دختر رهبر سیرک » در سال ۲۰۰۱ و اولین نسخه انگلیسی آن، در سال ۲۰۰۲ توسط انتشارات فونیکس منتشر شده است.

 کتاب حاضر را نشر ققنوس منتشر کرده است.

 

«چقدر خوبیم ما»به قلم «ابراهیم رها»

«چقدر خوبیم ما» به قلم ابراهیم رها کتابی با زبان طنز اما در عین حال جدی است که نویسنده‌اش متن آن را حاصل تاملات خود در نقد رفتارشناسی ایرانیان در قالب بیانی طنز آمیز عنوان کرده است. برخی از عناوین این کتاب عبارت اند از:

«و بس»، «پشت و رو»،« مد»،«مجازی ام مجازی» ،«رانندگی»،«خاص»،«همسایگان» و ....

کتاب «چقدر خوبیم ما» را نشر مروارید چاپ کرده است.

 

«درمحفل شاعران مرده» نوشته«سیز نوته»

این کتاب مصور نوشته«سیز نوته» بام نویسنده‌ معاصر است که کتاب را به زبان آلمانی نوشته و عکس های این کتاب را همسرش گرفته است. در این کتاب از مزار بیش از ۸۰ نویسنده و شاعر مطرح جهان عکسهایی به چاپ رسیده و در کنار عکس نوشته‌هایی مرتبط با آن شخصیت آورده شده است. این نوشته ها در قالبهای مختلف انتخاب، نوشته یا ترجمه شده اند بدین شکل که گاهی بخشی از اثر آن نویسنده یا شاعر، گاه مطلبی که دیگران درباره او نوشته‌اند و در مواردی هم نوشته خود نوته بام آورده شده است. در این کتاب از ادبایی چون «بورخس»، «توماس مان»، «گوته»، «جیمز جویس»، «ژان پل سارتر»، «مارسل پروست»، «برتولت برشت»، «اسکار وایلد»، «آنوره دو بالزاک»یاد شده و نویسنده خود را به مشاهیر ادبی آلمان محدود نکرده است. او برای تدوین این اثر سفرهایی به اقصی نقاط جهان از جمله پاریس، رم و آلمان داشته است. گفتنی است که این کتاب با ترجمه ی «مهشید میر معزی» از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

 

از دیگر کتاب های پرفروش مهر و آبان کتابفروشی ثالث می توان به آثار زیر اشاره کرد:

«خاطرات سیاسی محد ساعد مراغه ای» نوشته ی «محمدساعد مراغه ای» که از سوی نشر «نامک» منتشر شده است.

کتاب «درآمدی بر اساطیر ایران» به قلم«شاهرخ مسکوب» که انتشارات «فرهنگ جاوید» آن را چاپ کرده است.

کتاب  «زندگی  عقیده و مرگ» نوشته ی «مهدی نور محمدی» توسط نشر «علم» چاپ شده است.

کتاب «بخشودن» به قلم « ایووگارارد» و «دیوید مک ناتون» و با ترجمه ی«خشایار دیهیمی» که نشر «گمان» آن را منتشر کرده است.

«دلوز ایده ی زمان»نوشته ی «ژیل دلوز» و با ترجمه ی «عادل مشایخی» که نشر« بیدگل» آن منتشر کرده است.

کتاب «تشریفات»نوشته ی «سیس نوتبوم» و ترجمه ی «سامگیس زندی» که  انتشارات فرهنگ «نشر نو» آن را منتشر کرده است.

کتاب «مرد است و احساسش» نوشته ی «خاویار ماریاس» و ترجمه ی «پریسا شبانی داریانی»که از سوی نشر« افق» چاپ و روانه ی بازار کتاب شده است.

کتاب «جنون هشیاری» اثر«داریوش شایگان» که توسط نشر نظر منتشر شده است.

و کتاب «یک تراژدی عاشقانه» به قلم «فرانسوا موریاک» و ترجمه ی «مهسا ابهری » که نشر «فرهنگ آرش»  آن را چاپ کرده است.

نظر شما