شناسهٔ خبر: 39943 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیانی: خدمات مرحوم سلطانی به کتابداری ایران ماندگار خواهد ماند

محمد حسین دیانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، با اظهار تأسف از درگذشت پوری سلطانی گفت: گرچه از دست دادن این بانوی گران‌قدر اندوه بزرگی را در جامعه کتابداری و دل همه دوستداران ایشان برجای گذاشت، اما آثار، اندیشه‌ها و قواعدی که در فهرست‌نویسی منابع فارسی وضع کرد، همچنان پابرجا و ماندگار خواهد ماند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد حسین دیانی  در گفت‌وگویی  درباره خدمات و اندیشه های مرحوم پوری سلطانی توضیح داد: زمانی که دوره کارشناسی ارشد را می‌گذراندم، خانم سلطانی استاد واحد سازماندهی اطلاعات من بودند و این افتخار را دارم که از شاگردان ایشان بوده‌ام. کمالات بالای علمی و فرهنگی ایشان از همان جلسه اول دیدار در دانشگاه نمایان بود.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد درباره شخصیت مرحوم سلطانی گفت: ایشان دو چهره متفاوت و بسیار برجسته داشتند؛ اول آن که مدرسی برجسته بودند و دوم آن که مدیریت عملی آنچه را تدریس می‌کردند به خوبی انجام می‌دادند. بیشتر افراد یا مدرس هستند یا حرفه‌مند، اما ایشان هر دو وجه را به خوبی در کنار یکدیگر داشتند. حتی فعالیت‌های ایشان در دوره بازنشستگی، منشأ خدمات و تحولات مفیدی هم در کتابخانه ملی و هم در سایر کتابخانه‌های کشور بود.

دیانی با اشاره به خدمات پوری سلطانی در حوزه سازماندهی اطلاعات در ایران گفت: خدماتی که ایشان پیش از انقلاب در مرکز خدمات کتابداری و پس از انقلاب در کتابخانه ملی ارائه دادند و مباحث ایشان در حوزه فهرست نویسی فارسی در گلوگاه‌های مهم، نقشی اساسی در تغییرات و پیشنهادها و طرح ایده‌های مناسب در کشور داشت.

وی ادامه داد: خانم سلطانی همچنین سردبیری خبرنامه کتابداری ایران را که پیش از انقلاب به مدت ۱۳ سال منتشر می‌شد، بر عهده داشتند و مقالاتی که ایشان در این نشریه می‌نوشتند یا برای انتشار انتخاب می‌کردند، نقش مهمی در تسهیل مسیر فهرست‌نویسی و سایر مباحث حوزه کتابداری در ایران داشت.

دیانی همچنین درباره برخی فعالیت‌های فرهنگی ایشان گفت: مرحوم سلطانی همچنین فعالیت‌هایی در حوزه ترجمه داشتند. ترجمه «هنر عشق ورزیدن» از اریک فروم، از آثار ارزشمند و ماندگار ایشان در حوزه فرهنگی بوده است. همچنین امروزه افراد درجه یک ما در حوزه سازماندهی اطلاعات از شاگردان ایشان در دو مرکز خدمات کتابداری و کتابخانه ملی هستند.

وی با اظهار تأسف از درگذشت بنیانگذار کتابداری نوین ایران، گفت: گرچه از دست دادن این بانوی گرانقدر اندوه بزرگی را در جامعه کتابداری و دل همه دوستداران ایشان برجای گذاشت، اما آثار، اندیشه‌ها و قواعدی که ایشان در فهرست‌نویسی منابع فارسی وضع کردند، همچنان پابرجا و ماندگار خواهد ماند.

مرحوم پوراندخت (پوری) سلطانی، بنیانگذار کتابداری نوین ایران و از پیشکسوتان این حوزه، صبح دیروز شنبه (۱۶ آبان ۱۳۹۴) در تهران درگذشت. این استاد دانشگاه متولد ۱۳۱۰ و همسر مرتضی کیوان، یکی از روزنامه نگاران و فعالان برجسته سیاسی در دوره کودتای ۲۸ مرداد بود. این زوج، تنها سه ماه پیش از اعدام مرتضی کیوان به دست عوامل رژیم پهلوی ازدواج کرده بودند. به همین دلیل سوگواره‌های احمد شاملو، هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، نیما یوشیج و دیگر شاعران و نویسندگان دوست و همکار مرتضی کیوان، همواره پر از یادآوری نام مرحوم پوری سلطانی و رنجی است که پس از اعدام همسر متحمل شد.

پیکر مرحوم پوری سلطانی، امروز (یکشنبه ۱۷ آبان) و از ساعت ۹ صبح از مقابل کتابخانه ملی تشییع شده و در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می‌شود.

نظر شما