شناسهٔ خبر: 39947 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

معینی‌فر از تجربه کنش بدون خشونت از گاندی تا امروز و ساختار اجتماعی هند می‌نویسد

حشمت‌السادات معینی‌فر، مدیر گروه مطالعات شرق و جنوب آسیا و اقیانوسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در جدیدترین آثار خود به تجربه کنش بدون خشونت از گاندی تا امروز و ساختار اجتماعی هند پرداخته است.

حشمت‌السادات معینی‌فر، مدیر گروه مطالعات شرق و جنوب آسیا و اقیانوسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو یی از اتمام ترجمه و نگارش دو اثر تازه خود خبر داد و اظهار کرد: کتاب «مقاومت مدنی و سیاست قدرت، تجربه کنش بدون خشونت از گاندی تا امروز» عنوان ترجمه اثری مشتمل بر مجموعه مقالات این حوزه است که آدام رابرتز و نویسنده دیگری آن را گردآوری کرده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید گاندی تئوری جنبش بدون خشونت را مطرح کرده است. در این کتاب نیز که حاوی مجموعه مقالاتی است، جنبش‌های بدون خشونت در کشورهای مختلف از جمله ایران از زمان گاندی تاکنون بررسی شده است.
 
معینی‌فر درباره دیگر اثر خود نیز با عنوان «ساختار اجتماعی هند» توضیح داد و افزود: هر کشوری ساختار اجتماعی خاصی دارد، هند نیز دارای ساختار اجتماعی خاص خودش است. 65 درصد مردم ساکن در این کشور، در روستا زندگی می‌کنند. در کشور هند سیستم بر اساس تولد افراد تعریف می‌شود و در واقع این ساختار صدها سال است که در هند برقرار است.

به گفته این استاد دانشگاه، در هند، هر فردی به یک کاست تعلق دارد و تغییر زندگی فرد از یک کاست به کاست دیگر بسیار سخت است. من برای تالیف این کتاب از روش‌های کتابخانه‌ای و میدانی استفاده کرده‌ام.

وی در این باره اضافه کرد: چندی پیش در هند یک پروژه تحقیقاتی داشتم که به کارکرد خانواده در شهرهای مختلف هند می‌پرداخت. سعی کردم تا نتایج این تحقیق را در کتاب گردآوری کنم؛ به طور مثال با استفاده از آمار دولتی ارائه شده جرم و جنایت در هند را بررسی کردم.

معینی‌فر با اشاره به بخش‌های مختلف این کتاب نیز توضیح داد: بررسی مناطق روستایی، بررسی مناطق شهری، سیستم کاست، جرم و جنایت در هند، سیستم جهیزیه در هند، نقش زن در هند و... از جمله سرفصل‌های اصلی این کتاب است.
 
وی با اشاره به بررسی سیستم جهیزیه در هند که در این کتاب آورده شده، گفت: متاسفانه در هند والدین باید هفت برابر حقوق سالیانه‌شان را برای دختر خود جهیزیه بخرند و اگر جهیزیه دختر خوب نباشد از سوی خانواده همسرش مورد آزار و اذیت‌های فیزیکی و روحی قرار می‌گیرد. بر این اساس بیان شده که بسیاری از دختران در هند به این دلیل خودکشی می‌کنند و حتی از سوی اقوام شوهر سوزانده می‌شوند!

این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: هر دوی این کتاب‌ها برای چاپ به مرکز انتشارات دانشگاه تهران سپرده شده است.

نظر شما